Ekumeenista Vastuuviikkoa vietetään 21.–28.10. – teemana naisten oikeus ihmisarvoiseen työhön

Ekumeenista vastuuviikkoa, Suomen kaikkien kirkkojen yhteistä ihmisoikeuskampanjaa, vietetään 21.–28.10.2018 teemalla Ihmisarvoinen työ on jokaisen naisen oikeus.

Maailmanlaajuisesti naisista vain 49 prosenttia lukeutuu työvoimaan. Kampanjan viestin mukaan: ”Jokaisella on oikeus työhön, työpaikan vapaaseen valintaan, oikeudenmukaisiin ja tyydyttäviin työehtoihin sekä suojaan työttömyyttä vastaan” (YK:n yleismaailmallinen ihmisoikeuksien julistus, 23. artikla, kappale 1.)

- Kutsumme nyt kaikki suomalaiset seurakunnat mukaan tekemään tasa-arvotekoja sukupuolten tasa-arvon ja naisten työn edistämiseksi. Olkaa rohkeita: edistäkää tasa-arvoa myös omassa toiminnassanne. Uusi parempi maailma tulee kiittämään teitä, kirjoittaa presidentti Tarja Halonen, Tasa-arvoteoilla vaikuttavuutta -foorumin puheenjohtaja. (Presidentti Tarja Halosen teksti kokonaisuudessaanLinkki avautuu uudessa välilehdessä)

- Tasa-arvo ei ole vain periaate. Se on arkisia tekoja, jotta Jumalan antaman elämän koko rikkaus tulisi näkyväksi ja todelliseksi. Yksinkertaiset teot raivaavat mielen ja yhteiselämän huomaamattomia esteitä, sanoo emeritusarkkipiispa Kari Mäkinen, Suomen Ekumeenisen Neuvoston puheenjohtaja.

Ekumeenisella vastuuviikolla on lähettiläinä maahanmuuttajataustaisia naisia, jotka vierailevat kokemusasiantuntijoina eri tilaisuuksissa esimerkiksi seurakunnissa ja kouluissa. Tilaisuuksia on jo yli kuusikymmentä, tapahtumatiedot löytyvät Vastuuviikon verkkosivuilta.

Kertomuksissaan nämä naiset kuvaavat oman kokemuksensa kautta naisten oikeuksien tilannetta lähtömaissaan sekä maahanmuuttajanaisen näkökulmasta Suomessa. He kaikki haluavat puolustaa ihmisoikeuksien toteutumista omalla äänellään ja omilla kasvoillaan. Heillä on myös kokemusta tai näkemystä sellaisista naisten oikeuksien vakavista loukkauksista, joista olemme täällä Suomessa usein kuulleet vain osana tilastollista uutisointia.

Ekumeeninen Vastuuviikko

2018-10-22 08:38:00.0