Enkelten kirkko täyttää 90 vuotta

Jyväskylän seurakunnan pääkirkko, Taulumäen kirkko, juhlii 90-vuotista historiaansa 1.12.
Taulumäen kirkko

Taulumäen kirkko, kuva Sami Saarenpää

Adventtisunnuntain juhlamessussa saarnaa kirkkoherra Arto Viitala, ja musiikista vastaavat kanttoreiden lisäksi Matias Lahden johtama Nuori ääni -kuoro sekä Palokan kirkkokuoro.

Juhlamessu käynnistää arkkitehti Elsi Borgin suunnitteleman, enkelten kirkoksi kutsutun Taulumäen kirkon juhlavuoden. Jouluaaton kello 15 sanajumalanpalvelus, jossa saarnaa Lapuan piispa Simo Peura, sekä jouluaamun sanajumalanpalvelus kaikuvat Taulumäeltä radion kautta ympäri Suomea.

Yhteisvastuukeräyksen avauspäivänä sunnuntaina 2.2. kirkossa alkaa yhteiskunnallisia aiheita kartoittava keskustelusarja. Ensimmäisellä kerralla pohditaan lapsiin ja perheisiin liittyviä teemoja valtiosihteeri Maria Kaisa Aulan ja sosiaalipolitiikan professori Heikki Hiilamon seurassa. Tulevissa keskusteluissa kysytään myös, onko uskonto katoamassa ihmisten kokemuspiiristä sekä pohditaan ilmastonmuutosta, pakolaisuutta ja suomalaista identiteettiä.

Laadukkaista konserteista tunnettu kirkko saa seurakunnan pääsiäiskonserttisarjassa vieraakseen muun muassa Uspenskin katedraalikuoron, joka esittää Taulumäellä palmusunnuntaina venäläistä ortodoksilaulua. Maksimilian Shteinbergin omaperäisessä Suuri Viikko -teoksessa punaisena lankana kulkee mystinen kokemus pyhyydestä.

Toukokuussa 24.5. Taulumäen kirkkopuistosta kajahtaa, kun Suvivirren sunnuntai  -yhteislaulutapahtuma kokoaa ihmiset yhteen laulamaan saapuvaa kesää. Taulumäen kirkkoon pääsee vuoden aikana tutustumaan Taulumäki tutuksi -tapahtumassa, ja syksyllä kirkko kokoaa väkeä lisäksi Taulumäen tarinat -iltaan, jossa kuullaan elävästi Taulumäen kirkon historiasta ja jaetaan omia kirkkoon liittyviä muistoja.

Muistoja ja kuvia voi jakaa pitkin vuotta Instagramissa tunnisteilla #taulumäenkirkko, #taulumäentarinoita ja #valoristeyksessä. Kirkon juhlavuotta voi seurata myös Facebookissa osoitteessa www.facebook.com/taulumaenkirkko

Juhlavuoden tapahtumat tunnistaa Valo risteyksessä -logosta.

2019-11-26 15:43:00.0