Kirkon keskusteluapu oli entistä suositumpaa viime vuonna

Kirkon keskusteluavun puhelimessa ja chatissä käytyjen keskustelujen määrä nousi viime vuonna. Keskusteluavun puhelimessa käytiin 49 709 keskustelua. Keskusteluja oli 16 prosenttia enemmän kuin vuotta aiemmin.

Puhelimessa käydyistä keskusteluista viidesosa koski ihmissuhteita sekä liki saman verran arjen tilanteita. Hyvinvointi, sairaus ja yksinäisyys olivat myös yleisimpien aiheiden listalla. Uskosta ja elämän merkityksestä halusi puhua noin joka 20. soittaja.

"Olen käyttänyt palvelujanne silloin, kun elämä on ahdistanut, tai olen halunnut purkaa jollekin kuormaani. Olen saanut todella paljon voimaa jaksaa eteenpäin näiden palveluiden myötä”, anonyymissä palautteessa kerrottiin.

Kirkon keskusteluavun chatissä käytiin noin 5 300 keskustelua. Keskustelujen määrä lisääntyi viisi prosenttia. Myös chatissä suosituin keskustelunaihe oli ihmissuhteet. Chatin muista aihepiireistä nousivat hyvinvointi sekä erilaiset tiedustelut.

Netissä käytyjen keskustelujen määrä sen sijaan laski edellisvuodesta kymmenen prosenttia vajaaseen 900 keskusteluun. Nettiin voi kirjoittaa joka päivä, ja vastauksen saa muutamassa päivässä. Kirjeitse käytiin seitsemän keskustelua.

Keskusteluavun päivystäjinä toimivat seurakuntien koulutetut vapaaehtoiset ja työntekijät. Kirkon keskusteluapua koordinoi 38 kirkon työntekijää keskimäärin 37 prosentin työpanoksella. Kaikki seurakunnat ja seurakuntayhtymät ovat tervetulleita mukaan toteuttamaan palvelua.

Kirkon keskusteluapu on luottamuksellinen, anonyymi ja voittoa tavoittelematon palvelu. Keskusteluavussa voi keskustella kaikista mieltä painavista asioista. Päivystys on valtakunnallista, ja yhteyttä voi ottaa miltä tahansa paikkakunnalta.

Kirkon keskusteluavun yhteystiedot löytyvät osoitteesta kirkonkeskusteluapua.fiLinkki avautuu uudessa välilehdessä. Kyrkans Samtalstjänst tarjoaa keskusteluapua ruotsinkielellä. Sen yhteystiedot löytyvät osoitteesta samtalstjanst.fiLinkki avautuu uudessa välilehdessä.

Puhelin oli avoinna joka päivä kello 18−01, perjantai- ja lauantaiyönä klo 03 saakka. Chat oli avoinna arkipäivisin kello 12−20.

2020-01-22 11:13:00.0