Hartauksia ja jumalanpalveluksia radiossa ja televisiossa

Palmusunnuntain ja pääsiäisen välissä on hiljainen viikko. Oulussa ja Haukiputaalla kuvatut Pisara-hartaudet näyttävät hiljaisen viikon etenemisen kertojansa sanoin.

Pisarat Yle TV1:ssä maanantaista perjantaihin klo 13.20 ja lauantaina 11.4. klo 13.30. Hartaudet voi katsoa myös  Yle Areenasta. Pisarat on toimittanut Hilkka Nevala.

Hiljaisen viikon Pisarat:

•Ma 6.4. Tiedottaja Mervi Päivärinta eläytyy Pietarin tarinaan oman elämänsä kautta. (Ps. 102:2-7).

•Ti 7.4. Ihmisen ja kristityn velvollisuus on nousta pahaa vastaan, sanoo kirkkoherra ja lääninrovasti Tuomo Törmänen. (Matt. 26:69-74).

•Ke 8.4. Oulun tuomiokirkon isonvihan aikainen krusifiksi koskettaa tuomiorovasti Satu Saarista. (Matt. 27:57-60)

•To 9.4. Kiirastorstain pyhä ehtoollinen. Opettaja ja pappi Teija Salmi kokee toimivansa ihmiselämän rajapintojen halkeamissa. (Luuk. 22:14-23).

•Pe 10.4. Kanttori Raimo Paaso istui lapsena Haukiputaan kirkossa ja hurjat seinämaalaukset kauhistuttivat, mutta onneksi musiikki toi turvan. (Virsi 69:1,4).

•La 11.4.2020 Haukiputaan 1700-luvun kirkon Mikael Toppeliuksen maalaukset inspiroivat pappi Nuusa Niskalaa. (Matt. 27:62-66).

Jumalanpalvelukset ja hartaudet radiossa ja televisiossa:

Yle on lisännyt hartausohjelmien määrää koronaepidemian aikana katsojatoiveiden perusteella. Tv:ssä jumalanpalveluksia lisätään toistaiseksi niin, että lähetys on sekä juhlapyhinä että jokaisena sunnuntaina.

Erittäin iso muutos on se, että suurin osa tulevien tv-jumalanpalvelusten tuottamisesta on siirtynyt nyt studioon, kertoo ohjelmapäällikkö Kimmo Saares.

Kello 10.00 tv-jumalanpalvelusten ensimmäisenä studiokirkkototeutuksena on palmusunnuntain sanajumalanpalvelus. Sen toteutuksesta vastaa Jyväskylän seurakunta, mutta ohjelma lähetetään Mediapoliksesta Tampereelta. Messun musiikissa ja rukouksissa kaikuvat kelttiläiset sävyt. Palmusunnuntain radiojumalanpalvelus tulee Tuusulan kirkosta.

Pitkäperjantain Nojatuolikirkko on tallennettu Oulunkylän vanhassa kirkossa Helsingissä. Nojatuolikirkossa pastori Kimmo Saareksen vieraana on piispa emerita Irja Askola. He puhuvat pimeydestä ja toivostakin.

Pääsiäisyönä 11.4. kello 23.55 nähdään TV1:ssä ja kuullaan YleRadio1:ssä uusintana vuodelta 2018 aamupalvelus ja liturgia Uspenskin katedraalista Helsingistä. Palveluksen toimittaa Helsingin ja koko Suomen arkkipiispa Leo.

Pääsiäissunnuntaina 12.4. kello 10.00 on TV1:ssä studiokirkko, Tiellä Jerusalemiin – pääsiäisen musiikkijumalanpalvelus. Gospel Covertaitajien lauluissa silminnäkijät kertovat hiljaisen viikon ja pääsiäisen tapahtumista Jerusalemissa.

Radion kello 10.00 pääsiäispäivän jumalanpalvelus lähetetään suorana Turun tuomiokirkosta, arkkipiispa Tapio Luoma saarnaa.

Sun Apr 05 15:00:00 EEST 2020