Jyväskylän seurakunta jakaa Arjen eväät -kasseja

Arjen eväät -ruokakassi

Jyväskylän seurakunta on aloittanut Arjen eväät -ruokakassien toimittamisen vähävaraisille ja niitä muuten tarvitseville. Ruoka-avun tarve on kasvanut koronaviruksen aiheuttamissa poikkeusoloissa.

– Arjen eväät on tarkoitettu ensisijaisesti heille, joilla on taloudellisesti tiukkaa ja jotka eivät saa apua muualta, diakonian asiantuntija Kirsi Lepoaho kertoo.

Kassia tarvitsevat voivat ottaa yhteyttä seurakunnan diakoniatyöntekijään.

Ruokakassi sisältää nimensä mukaisesti arjen peruseväitä kuten kananmunia, ruisleipää, näkkileipää, levitettä, leikkelettä, kurkkua, kahvia, maitoa ja hedelmiä. Lapsiperheitä varten kassissa on lisäksi kaakaota, vohvelia ja ylimääräinen annos maitoa.

Arjen eväisiin voidaan tilanteen mukaan lisätä myös valmiita ruoka-annoksia, joita tehdään seurakunnan emäntäpalvelussa. Ruoka-annokset on tarkoitettu vähävaraisille, karanteenissa oleville sekä riskiryhmään kuuluville, jotka eivät saa apua muualta. Kassin voi hakea diakoniatyöntekijöiden vastaanotolta ajanvarauksella. Tarvittaessa se toimitetaan suoraan kotiovelle lähikontaktia välttäen.

Arjen eväät -ruokakassi on tilapäinen apu. Mikäli ruoka-avulle on enemmän tarvetta, erilaisia vaihtoehtoja voidaan kartoittaa yhdessä diakoniatyöntekijän kanssa. Diakoniatyöntekijöiltä voi pyytää apua myös kaupassa tai apteekissa asiointiin, ja tällöin asiakas hoitaa maksuasiat itse. Kyseinen apu on tarkoitettu karanteenissa oleville tai riskiryhmään kuuluville.

Jyväskylän seurakunnan neuvonta- ja keskusteluapua antava puhelin 041 730 3453 vastaa ma-su klo 8-20. Puhelimeen voi soittaa, jos koronavirus aiheuttaa huolta. Numerosta voi myös tiedustella arjen apua.

Lisääntynyt avun tarve on saanut Jyväskylässä monet eri tahot antamaan apua heille, joita poikkeusolot koskettavat eniten. Lahjoituksia on tullut myös kauppiailta. Mahdollisista lahjoituksista voi olla yhteydessä Jyväskylän seurakunnan diakonian asiantuntijaan Kirsi Lepoahoon.

Seurakunnan diakonia tekee yhteistyötä muiden toimijoiden, kuten Jyväskylän kaupungin ja Katulähetyksen kanssa.

2020-04-27 15:16:00.0