Kesäkonsertit 2021 soivat Jyväskylän kirkoissa viitenä elokuisena iltana

Jyväskylän seurakunnan elokuisen kesäkonserttisarjan punainen lanka on tänä vuonna monipuolisuus. Viidessä kirkkokonsertissa on tarjolla barokkiajan soittimilla soitettua vanhaa musiikkia, rouheaa suomenkielistä blueslaulantaa, sydämeenkäyvää pianomusiikkia, italialaista urkutaiturointia sekä espanjalainen sielunmessu vokaaliyhtyeen esittämänä.

Konserttisarjan aloittaa Kaupunginkirkossa tiistaina 3.8. kuultava Barokkiyhtye Galantinan Kaikuja Barokin Euroopasta.

Galantina on viime vuosituhannella perustettu vanhan musiikin yhtye, jonka ohjelmisto pitää sisällään täysbarokin ajan musiikkia erityisesti Saksasta, Italiasta ja Ranskasta. Kaupunginkirkossa kuultavassa kokoonpanossa soittavat Martti Peippo (huilut), Ester Sundström (viulu), Johanna Honkanen (viulu ja viola), Risto Kytö (spinetti) ja Anniina Saarikko (sello).

Tiistaina 10.8. Kuokkalan kirkossa kuullaan kansanmusiikkiyhtye Juurakon Lauluja kuistilta. Juurimusiikkia ja väkevää tarinankerrontaa yhdistelevä Juurakko risteyttää suomenkielisen blueslaulannan ja perinteisen kotimaisen soittimiston railakkaalla skiffle-asenteella. Viimeisimmässä Etnogaalassa Vuoden Artistiksi valitun yhtyeen 10-vuotisjuhlakonsertissa kuullaan sekä hittikappaleita että vähemmän tunnettuja harvinaisuuksia vuosien varrelta.

Taulumäen kirkon fyygelin ääreen istahtaa kolmenkymmenen vuoden tauon jälkeen tiistaina 17.8. pianotaiteilija Risto Lauriala. Palkittu pianisti on valinnut kesäiseen Flyygelin äärellä -konserttiinsa teoksia Johann Sebastian Bachilta ja Frédéric Chopinilta.

Seuraavana tiistaina 24.8. Taulumäellä kuullaan Improvisaation ilottelua Italiasta. Urkuri ja säveltäjä Giampaolo di Rosan laaja ohjelmisto sisältää sävellyksiä urkumusiikin varhaisista ajoista aina tähän päivään saakka. Konserttiestradien ulkopuolella pedagogina ja monien kansainvälisten urkufestivaalien johtajana tunnettu di Rosa sijoittaa esityksiinsä usein myös runsaasti omia sovituksiaan ja improvisaatioitaan.

Kesäkonserttisarjan päättää Taulumäen kirkossa 31.8. vokaaliyhtye Cantus Alaudaen ja urkutaiteilija Ilpo Laspasin konsertti Espanjalainen sielunmessu ja virtuoottiset urut. Tomàs Luis de Victorian Kuningatar Maria Itävaltalaisen hautajaisiin vuonna 1603 säveltämää sielunmessua pidetään yhtenä renessanssipolyfonian mestariteoksena.

Kesäkonserttisarjan konsertit järjestetään tiistaisin 3.–31.8. kello 19 Jyväskylän kirkoissa. Lippuja voi ostaa ovelta hintaan 5/10/15 euroa. Lippuja on myynnissä rajoitettu määrä. 17.8. ja 31.8. pidettävät konsertit ovat maksutta nähtävissä myös seurakunnan Youtube-kanavalla osoitteessa youtube.com/henkielamaLinkki avautuu uudessa välilehdessä

2021-07-23 09:41:00.0