Kaksi miestä juttelee
Yhteistyö oppilaitoksissa

Läsnäolo luo pohjan yhteydelle

Seurakunnan oppilaitostyön tavoitteena on tukea sekä opiskelijoiden että työntekijöiden hyvinvointia. Seurakunnan työntekijöiden läsnäolo oppilaitoksissa luo pohjan luottamukselle ja yhteyden syntymiselle.

Oppilaitosten ja seurakunnan yhteistyö perustuu yhdessä laadittuihin sopimuksiin. Jyväskylän seurakunnan yhteistyökumppaneita ovat:

•    Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK
•    Gradia-lukiot
•    Ammattiopisto Gradia
•    Jyväskylän yliopisto

Kampuksilla päivystetään säännöllisesti

Nuorisotyönohjaajat päivystävät viikoittain kampuksilla eri puolilla Jyväskylää. Erityisnuorisotyönohjaaja päivystää Gradian kampuksilla noin kahden viikon välein ja tarjoaa opiskelijoille ja työntekijöille mahdollisuuden jakaa ajatuksia ja huolia matalalla kynnyksellä.

Tiistaisin kello 10-13 päivystävät erityisnuorisotyönohjaajat Petri Grönholm ja Pasi Toivola Ammattiopisto Gradian Viitaniemen yksiköllä (käytävät, ruokala ja piha).

Keskiviikkoisin kello 9.30-14 Petri on Viitaniemessä Tuva-luokkien kanssa tai Vivo-ryhmän kanssa Harjun kampuksella (TUVA=tutkintokoulutukseen valmentava koulutus, Vivo= yksilö- ja ryhmämuotoinen valmennus).

Keskiviikkoisin kello 9-11 erityisnuorisotyönohjaaja Ilkka Göös päivystää Kankaan kampuksella. Hän käy tapaamassa opiskelijoita myös Jyväskylän kristillisellä opistolla.

Erityisnuorisotyönohjaajat myös kouluttavat Gradian opiskelijoista vapaaehtoisia tutoreita ensimmäisen vuoden opiskelijoiden tueksi.

Oppilaitospapit Johanna Tikkanen ja Miika Mäkinen ovat opiskelijoiden tukena yliopistossa, ammattikorkeakoulussa ja Gradian kampuksilla. Oppilaitosdiakoni Leila Jokiniemi on opiskelijoiden tavattavissa Jyväskylän Lyseon ja Schildtin lukioissa.

Arkinen juttutuokio kahvikärryjen äärellä voi joskus ratkaisevasti rohkaista nuorta eteenpäin.
- Erityisnuorisotyönohjaaja Petri Grönholm

”Meillä on aikaa jutella”

Erityisnuorisotyönohjaaja Petri Grönholm työskentelee Gradia Jyväskylän kampuksilla ja Harjun asuntolassa. Hänen kanssaan voi jutella luottamuksellisesti henkilökohtaisista asioista, hörppiä kahvia ja hengailla esimerkiksi Harjun asuntolan yhteisessä olohuoneessa Seukassa tai Bostarin nuorisotilassa keskustassa.

Petri on tavattavissa tiistaisin Viitaniemen kampuksella ja keskiviikkoisin vuoroviikoin Vivolla tai Tuvalla. Harjun asuntolassa hän on maanantaisin.

Yhteyden löytäminen ja luottamuksen syntyminen on avain työlle. Meillä on aikaa jutella, vierailla kodeissa ja kulkea nuorten rinnalla. Tänä vuonna etsimme erityisesti keinoja auttaa opiskelijoita, jotka kärsivät yksinäisyydestä, irrallisuudesta, mielenterveysongelmista ja uupumuksesta.
- Petri Grönholm

Nuoriso- ja rippikoulutyön asiantuntija