Jyväskylän krematorio

Jyväskylän krematorio*

Mäntykankaan hautausmaa, Kuormaajantie 10 , 40320 Jyväskylä

Krematoriossa ei ole jatkuvaa päivystystä.

Krematorion käyttö

Vuonna 2023 krematoriossa tuhkattiin yhteensä 2 180 vainajaa. 2023 vuoden loppuun mennessä krematoriossa oli tuhkattu sen käyttöönotosta lukien yhteensä 25 147 vainajaa.

Jyväskylässä tuhkahautausten osuus kaikista hautauksista oli 2023 kaikkiaan 69,7 prosenttia. Suurin osa tuhkahautauksista tapahtuu vanhoihin arkkusukuhautoihin (49%). Seuraavaksi eniten uurnia haudataan uurnasukuhautoihin (24%) ja muistolehtoihin, sirottelualueille sekä kolumbaarioon (27%).

Vainajista haudattiin Jyväskylän seurakunnan hautausmaille 727, muiden seurakuntien hautausmaille 1 207 ja muualle kuin hautausmaalle (vesistöön, yksityisen kiinteistön alueelle) 246.

Vainajan tuhkaus

Vainajan tuhkaus on mahdollista kun hautauslupa on saatu ja tuhkauurna on toimitettu seurakunnalle.

Tuhkauksesta sovitaan hautauspalveluiden kanssa ennen uurnan siunaus- / hautausaikaa seurakunnasta varatessa. Hautauspalveluiden puhelinnumero 040 162 3982 (ei tekstiviestejä) tai sähköpostitse jklsrk.hautauspalvelut(at)evl.fi.

Krematoriossa tuhkattavissa arkuissa sekä hautausmaille haudattavissa arkuissa ja uurnissa on kielletty keinokuituisten materiaalien käyttö. Katso: Arkkujen ja uurnien laatusuosituksetLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Tuhkauurnan luovutus

Uurnan noudon ajankohta sovitaan etukäteen soittamalla numeroon 040 162 3982 (ei tekstiviestejä) tai sähköpostitse jklsrk.hautauspalvelut(at)evl.fi. Uurnia luovutetaan ainoastaan ke-pe klo 9.15-14.00. Uurnaa noudettaessa hakijan on todistettava henkilöllisyytensä.

Uurna luovutetaan krematoriosta omaisille tai sovitulle hautaustoimistolle kuittausta vastaan.

Seurakunta toimittaa tuhkauurnat omille hautausmaille uurnan laskua tai siunausta varten jos omaiset näin haluavat. Uurnan voi hakea myös itse krematoriolta tai valtuuttaa hautaustoimiston noutamaan sen. Luovutus on mahdollista sen jälkeen kun omaiset antavat tiedon uurnan hautauspaikasta.

Hautaustoimilain mukaan tuhka on haudattava tai muulla tavoin sijoitettava pysyvästi yhteen paikkaan vuoden kuluessa tuhkaamisesta. Mikäli tuhkaa ei ole noudettu krematoriosta vuoden kuluessa tuhkaamisesta, seurakunnalla on oikeus haudata tuhka vainajan kuolinpesän kustannuksella sille hautausmaalle, johon vainajalla on oikeus tulla haudatuksi.

Pysäköinti Pysäköinti