Kuvaopas hoitoryhmiin

Kukkaryhmät 1 ja 2

- Kukkaryhmä 1, kukkien lukumäärä on 3 kpl

- Kukkaryhmä 2, kukkien lukumäärä on 5 kpl

Kukkaryhmiin 1 ja 2 istutetaan pääsääntöisesti erilaisia begonialajikkeita.

Esimerkkejä käytetyistä lajeista ja lajikkeista. Lajikkeet vaihtelevat vuosittain. Seurakunta päättää hoitohaudoille istutettavat kukkien lajikkeen.

Maisemabegonia lajikkeita:

Begonia First Kiss-lajike

Kukkaryhmä 3

- Kukkaryhmä 3, kukkien lukumäärä on 5 kpl

Kukkaryhmään 3 istutetaan kesäbegoniaa tai vastaavaa

Lat. nimi: Begonia semperflorens

Kesäbegonia, punainen

Kesäbegonia, valkoinen

Perennahoito on kestävää kehitystä hautausmailla

Haudanhoitosopimuksen voi solmia myös monivuotisella kukkaryhmällä istutettuna eli perennahoidolla.

Perennahoito on mahdollista sopia vähintään 5 tai 10 vuoden ajalle. Tarkoitus on, että ensimmäisenä hoitokesänä istutetut perennat vahvistuvat ja kasvavat useamman vuoden aikana. Perennahoitoja ei istuteta joka kevät kukkivina uudestaan, vaan kerran istutetut juurakot jätetään syksyllä maahan talvehtimaan ja versot nousevat luonnon oman rytmin mukaan keväällä kasvuun. Tällä tavoin edistetään kestävää kehitystä, koska kasvutapahtuma perustuu luonnon omaan rytmiin.

Jyväskylän seurakunta haluaa näin tarjota vaihtoehdon, jossa luonnon monipuolisuus ja ekologisuus otetaan huomioon paremmin. Tämä vastaa myös omaisten pyyntöön luonnonmukaisuudesta, koska tämä viljely ei vaadi huomattavaa energian käyttöä kasvatusvaiheessa.

Hinnoittelussa perennoja ei ole otettu huomioon lisähintana, vaan perennahoitohaudoilta peritään vain hoitoon kuuluvan työn osuus. Hoito sisältää jatkossa juurakoiden jakamisen, jolloin syntyy uusia taimia tuleviin istutuksiin.

Kukkaryhmä 5 on perennahoito

Haudalle istutetaan 3 kpl monivuotisten kukkien eli perennojen taimia.
Kuunlilja vaatii vähintään 3 vuotta saavuttaakseen tämän näyttävyyden.
Perennaryhmiin käytetään näyttävän lehdistön vuoksi pääasiassa eri lajeja kuunliljaa.