Kamarikuoro Valo 2018

KAMARIKUORO VALO

Jyväskyläläinen sekakuoro Kamarikuoro Valo perustettiin syksyllä 2013. Kuoron ideana on projektiluontoisesti valmistaa ja esittää suurempia orkesterisäestyksellisiä kirkkomusiikkiteoksia. Niitä onkin tehty kaksi vuoteen.Esitimme  J.S. Bachin Johannes-Passion  Bwv 245 su 14.4.2019. Orkesterina oli Oulun Kamariorkesteri ja solisteina Hanna_Leena Haapamäki,sopraano, Annastiina Tahkola, altto, Pertti Tahkola, tenori ja evankelista, Janne Sihvo, basso ja Jussi Juola, Jeesus. Teoksen johti kapellimestari Olli Heikkilä.G.F.Händelin Messias - Oratorion Taulumäen kirkossa su 2.12.2018. Orkesterina oli Oulun Kamariorkesteri ja solisteina Johanna Nylund, sopraano, Annastiina Tahkola, altto, Pertti Tahkola, tenori ja Jaakko Kortekangas, basso. Teoksen johti kapellimestari Olli Heikkilä. 1.11.2017 esitimme Taulumäen kirkossa yhdessä Jyväskylä Sinfonian kanssa upean Felix Mendelssohnin Elias-oratorion, joka on yksi musiikinhistorian suosituimpia ja suurimpia kuoroteoksia! Siis mahtavaa!! Sitä edeltävä projekti oli  jouluna 2016 Jyväskylä Sinfonian ja solistien kanssa, Ville Matvejeffin johdolla kahdessa konsertissa esitetyt  J.S. Bachin Jouluoratorion kantaatit 1-6. Keskisuomalainen arvioi kuulemaansa näin: "Konsertti oli paras Taulumäellä kuulemistani sinfoniaorkesterin ja kuoron yhteisesityksistä".Ohjelmistossa on ollut myös pienempien kamariorkesterikokoonpanojen kanssa Bachin Pääsiäisoratorio BWV 249, pääsiäiskantaatti "Bleib bei uns", joulukantaatti "Uns ist ein kind geboren" sekä A. VIvaldin Gloria. Myös yleisö on löytänyt hienosti tiensä Valon konsertteihin.

Kuorossa on tällä hetkellä noin 25 nuorekasta ja innokasta laulajaa. Ikärajaa ei nuoresta keski-iästä huolimatta ole. Koelaulussa kiinnitetään huomiota hyvään sävelkorvaan ja terveeseen kehityskelpoiseen äänimateriaaliin. Nuotinlukutaito ja itsenäinen harjoittelu on suotavaa. Kuorolaiset ovat sitoutuneet mukaan harrastukseen projekti kerrallaan, mutta paljon on laulajia, jotka ovat olleet mukana kuorossa alusta asti.

Kuorossa kiinnitetään erityistä huomiota kokonaisvaltaiseen äänenkäyttöön. Vapaan ja rohkean ilmaisun etsimiseen käytetään monipuolisia ja hauskoja harjoitteita, mm. teosten tekstien dramatisointeja. Kaikki laulaminen on tekstilähtöistä. Yhteishenkeen ja kannustavaan ilmapiiriin satsataan. Normaalien kuoroharjoituksien lisäksi kuorolla on kuoropäiviä, ja kuorolaiset saavat myös tarvittaessa henkilökohtaista ohjausta yksinlaulutunneilla.

Kuoron johtajana toimii Jyväskylän seurakunnan kanttori, diplomilaulaja Pertti Tahkola. Kuoron korrepetiittorina ja äänenkäytönopettajana on myös toiminut mezzosopraano, laulupedagogi, MuM Annastiina Tahkola.

Kuoron musisointi ja tekeminen kiteytyvät sanoihin:
Ilo, kokeminen, rohkeus ja kokonaisvaltainen äänenkäyttö!

Tervetuloa mukaan !! :)

Haluatko mukaan? :)

Tulossa jotain uutta ja erilaista!
Tiedustelut Pertti Tahkolalta

Lisätietoja voit rohkeasti kysyä kuoron johtajalta Pertti Tahkolalta
040 6842050 / pertti.tahkola@evl.fi.
Valo odottaa sinua!

Kanttori