Ystävyysseurakuntamme Unkarissa

Debrecenin seurakunta

Debrecenin seurakunnan toiminta-ajatuksena on elää jäsentensä rinnalla kehdosta hautaan. Seurakunnassa on monia tilaisuuksia eri-ikäisille kaupunkilaisille.

Viikoittain seurakuntalaisia kokoontuu yhteen elokuvailtoihin ja kerran kuukaudessa perhemessuihin. Erikoismessu nuorille sekä raamattutunnit lukion ja yliopiston opiskelijoille tavoittavat nuoria. Eläkeläiset kokoontuvat säännöllisesti raamattutunneille. Korona-aikana jumalanpalveluksia on lähetetty aktiivisesti myös Debrecenin seurakunnan omalla YouTube-kanavalla.

Seurakunnalla on myös päiväkoti, jonka kahdessa ryhmässä on hoidossa 14 lasta. Seurakuntayhteisö iloitsee mahdollisuudesta seurata lasten kasvua päivä päivältä. Päiväkoti sijaitsee aivan kirkon vieressä entisessä pappilassa.

Debrecen on Unkarin toiseksi suurin kaupunki noin 200 000 asukkaallaan. Suurin osa kaupunkilaisista on kalvinisteja. Kaupunkia onkin kutsuttu kalvinistien Roomaksi. Väestölaskennan mukaan kaupungissa asuu noin 1 500 evankelisluterilaista. Arvioiden mukaan heistä noin kolmannes on paikallisessa seurakuntayhteydessä. Suuri osa Debrecenin luterilaisista on muuttanut kaupunkiin opiskeluiden, töiden tai puolison perässä.

Debrecenin evankelisluterilaisessa seurakunnalla on yksi kirkkorakennus kaupungissa, ainoa koko Hajdú-Biharin läänissä. Seurakunnassa työskentelee vakituisesti yksi pappi, toimistopäällikkö sekä assistentti. Pastorin tehtäviä on ollut jakamassa myös teologian opiskelija.

Seurakunnan nettisivuille pääset tästä.

Debrecenin seurakunta on Kaupunginkirkonja Huhtasuon lähikirkkoalueen ystävyysseurakunta.

Sairaalapappi vs.
Seurakuntatyön erityispalvelut