Kuokkalan Elämän leivän kirkko

Kirkon näköinen kirkko keskelle kylää.

Näillä sanoilla Kuokkalassa odotettiin kirkkoa 25 vuoden ajan. Eurooppalaisen kylän keskellä on aina ollut kirkko. Nyt maallistumisen keskellä paluu kirkon rakentamisen traditioon ilmentää myös pyhän kaipuuta.

Kuokkalan kirkko on vahva puheenvuoro sekä muotonsa että värinsä puolesta Kuokkalan keskustassa. Se on arkkitehtonisesti merkittävin rakennus torialueella ja haastaa ympäristönsä vuoropuheluun.

Kirkon suunnittelua varten järjestettiin arkkitehtikilpailu, johon kutsuttiin kuusi arkkitehtitoimistoa. Kilpailun voittanutta Kide-ehdotusta, samoin kuin kirkkotaidetta, lähdettiin kehittämään hyvässä yhteistyössä arkkitehtien ja taiteilijoitten kanssa. Kirkko, alttaritaideteos ja kirkkotekstiilit ovat kuitenkin tekijöittensä omia tulkintoja heille esitetyistä aiheista.

Seurakunnan tavoite on ollut kirkko, joka sanoittaa kristinuskon sanomaa ja ilmaisee Pyhän läsnäolon. Kirkkosali hiljentääkin kirkkoon tulijan ja saa ihmettelemään ja aistimaan kirkossa läsnä olevaa salaisuutta.

Uniikki taideteos

Kuokkalan kirkko on yksityiskohtiaan myöten uniikki taideteos. Kirkkosalia ja kirkkotaidetta on suunniteltu Messu-uudistuksen teologian näkökulmasta. Seurakuntaelämän keskus onkin Messu. Kaikki toiminta alkaa sieltä ja palaa sinne. Kirkko on sijoitus tulevaisuuteen, jossa kirkon jäsenyyden odotetaan olevan entistä tietoisempaa ja sitoutuneempaa. Kirkon kauneus ja valoisa tunnelma ovat kuin silta parempaan tulevaisuuteen.

Kirkko on aiheeltaan Elämän leivän kirkko. Alttaritaideteos, Jeesus sanoo: "Minä olen elämän leipä", viittaa paitsi Kristuksen todelliseen läsnäoloon leivässä ja viinissä myös jokapäiväiseen leipään. Sen viesti on, että leipä kuuluu kaikille. Alttaritaideteoksen on tehnyt taiteilija Pasi Karjula.

Kirkkotekstiilit on suunnitellut tekstiilitaiteilija Silja van der Meer. Niiden aihe "Murrettu" kutsuu jokaisen poistamaan nälkää ja puutetta omassa lähipiirissään. Seurakunta onkin eukaristinen (kiitos-ateria) yhteisö, joka pyrkii elämän lahjojen jakamiseen arjen konkreettisessa elämän yhteydessä.

Kirkon akustiikkaan on kiinnitetty erityistä huomiota. Keskustan torialueella päivän kulkuun kuuluvat kirkon kellojen soitto, kun tapulin kellot luovat tunnelmia ja kutsuvat ihmisiä yhteiseen juhlaan, Messuun.

Kellotorni

Kirkon edessä aukiolla on 25 metriä korkea kellotorni. Tornin 23 erikokoista kelloa muodostavat noin kahden oktaavin CARILLON-soittimen. Kellot on valmistanut perinteikäs hollantilainen Petit-Fritsenin valimo, joka on valanut kelloja 1600-luvulta asti. Kellot tuovat uutta musiikkikulttuuria kaupunkiin.

Kelloja voi soittaa myös koskettimistolta. Ensimmäisenä Suomessa kelloissa on dynaamiset vasarat; äänen voimakkuutta voi siis säätää. Kellot ovat pieniä, pienimmät kuin kukkaruukkuja, suurimmat noin ämpärin kokoisia. Ääni on heleä ja kirkas.

Arkkitehtuuri

Kuokkalan kirkon ulkoasu on sukua keskiaikaisille harmaakivikirkoille. Kivi on espanjalaista liuskekiveä.

Sakraalikerroksen pääovi johtaa kirkkotorille, josta oikealla on kirkkosali ja vasemmalla seurakuntasali; salit voi yhdistää yhdeksi tilaksi. Kirkkosaliin mahtuu 275 henkeä. Sisänäkymää hallitsee ainutlaatuinen kattorakenne, ns. verkkokuori, joka on koottu säteittäissahatusta suomalaisesta kuusilaudasta. Verkkomainen kuori taipuu katossa näyttäviksi holvikaariksi. Verkkokuoren keveys ja ylhäältä tuleva luonnonvalo ohjaavat katsetta ylöspäin, samoin kuin alttaritaideteos. Sakraalikerroksessa on keittiö ja lastensali. Alakerrassa on kokous- ja työhuonetilat. Kirkon kerrospinta-ala on 1328 m2.

Kuokkalan kirkko vihittiin käyttöön Kynttilänpäivänä 7.2.2010. Kirkon ovat suunnitelleet arkkitehdit Anssi Lassila, Teemu Hirvilammi ja Jani Jansson. Kirkko sijaitsee vilkkaan liikekeskuksen vieressä, asutuksen rajanaapurissa. Siis keskellä kylää.

Urut

Kuokkalan kirkon urut edustavat 1800-luvun ranskalaisromanttista tyyliä. Urut on koonnut Sotkamon Urkurakentajat Oy, ja urut vihittiin käyttöön 17.11.2013. Uruissa on kaksiosainen julkisivu. Kirkkosaliin näkyvä pääfasadi koostuu soivista metallipilleistä. Takafasadi, joka näkyy lasiseinän läpi seurakuntasaliin, koostuu soivista puupilleistä. Itsenäisiä äänikertoja on 16. Ranskalaistyyliset urut sopivat hyvin kirkon akustiikkaan, niiden sointi on monipuolista ja värikästä.

Kuokkalan kirkko – palkinnot ja tunnustukset:

• Puupalkinto 2010, kunniamaininta
  • Euroopan unionin myöntämä Mies van der Rohe Award 2011, Espanja, palkintoehdokas ja valittu julkaisuun ja näyttelyyn 40 muun työn kanssa Euroopassa 2009-2010 valmistuneista rakennuksista
  • Reddot design award 2011, Saksa, kunniamaininta
  • esillä 13. kansainvälisessä arkkitehtuurinäyttelyssä Venetsiassa, Italiassa 2012