Monikulttuuriset juhlat rytmittävät päiväkodin arkea

Luonteva tapa tutustua erilaisiin katsomuksiin ja niihin liittyviin perinteisiin ovat vuoden kiertoon liittyvät juhlat ja tapahtumat. Uskontoon viittaavat juhlatraditiot ovat osa suomalaista kulttuuria.

Päiväkodin ryhmille voi tehdä omat juhlakalenterit ja sen suunnittelussa voi käyttää apuna esimerkiksi Espoon kaupungin laatimaa kulttuurien juhlakalenteria (pdf, ei saavutettava).

Pedagogisena apuna toimii myös Juhlakaruselli, josta voit lukea lisää Dialogikasvatuksen sivuilta.Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Opetushallituksen ohjeet apuna

Opetushallituksen ohjeiden mukaisesti varhaiskasvatuksen perinteiset juhlat saavat sisältää joitakin uskontoon viittaavia elementtejä, eikä niitä pidetä uskonnon harjoittamiseksi katsottavina tilaisuuksina. Esiopetuksessa saa järjestää uskonnollisia tilaisuuksia ja toimituksia, joita pidetään uskonnon harjoittamisena (tiedotus sisällöstä, huoltajien päätös, korvaava mielekäs toiminta). Lue lisää opetushallituksen ohjeista.Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Kirjallisuusvinkkejä juhlakalenteriin liittyen:

Adventista ramanadiinLinkki avautuu uudessa välilehdessä Tuija Pyhäranta, Joona Raudaskoski, Olli Seppälä: Adventista ramadaniin – Uskonnolliset juhlat Suomessa. Kirjapaja 2016.

Lasten oma Vuosikirja Korolainen Tuula, Tulusto Riitta, Hurme Maija (kuv.): Lasten oma vuosikirja. Lasten Keskus 2014.

Lasten oma lauluvuosiLinkki avautuu uudessa välilehdessä Hannele Soljander- Halme (toim.) ja Maija Hurme (kuv.): Lasten oma lauluvuosi. Lasten Keskus 2016.

Kirkkovuosi lasten kanssaLinkki avautuu uudessa välilehdessä Vikström-Jokela, Vikström, Polkutie: Kirkkovuosi lasten kanssa. Kirjapaja 2017.

Laskiaisesta pääsiäisen iloonLinkki avautuu uudessa välilehdessä  Suomen Ekumeenisen Neuvoston julkaisuja XCIV: Laskiaisesta pääsiäisen iloon.

Meidän ja muiden uskonnotLinkki avautuu uudessa välilehdessä Issakainen Tytti, Rahkonen Pekka: Atte ja Anna: Meidän ja muiden uskonnot. Lasten Keskus 2010.

Kaiken maailman juhlatLinkki avautuu uudessa välilehdessä Kotka Riika: Kaiken maailman juhlat. Kustannus Oy Pieni Karhu.

Voit kysyä myös alueesi työntekijältä löytyisikö heiltä toivomasi kirja!

Lapsi on lähettämässä ilmaan taivaalle kiinanlyhtyä

YouTube-video