Evästeet
EvästeetLinkki avautuu uudessa välilehdessä
EvästeetLinkki avautuu uudessa välilehdessä
JYVÄSKYLÄN SEURAKUNTA (isäntäseurakunta)
ALAJÄRVEN SEURAKUNTA
ALAVUDEN SEURAKUNTA
EVIJÄRVEN SEURAKUNTA
ILMAJOEN SEURAKUNTA
ISOJOEN SEURAKUNTA
ISONKYRÖN SEURAKUNTA
JOUTSAN SEURAKUNTA
KARIJOEN SEURAKUNTA
KASKISTEN SEURAKUNTA
KAUHAJOEN SEURAKUNTA
KAUHAVAN SEURAKUNTA
KEURUUN SEURAKUNTA
KINNULAN SEURAKUNTA
KUORTANEEN SEURAKUNTA
KURIKAN SEURAKUNTA
LAIHIAN SEURAKUNTA
LAPPAJÄRVEN SEURAKUNTA
LAPUAN TUOMIOKIRKKOSEURAKUNTA
LAUKAAN SEURAKUNTA
MUSTASAAREN SUOMALAINEN SEURAKUNTA
MUURAMEN SEURAKUNTA
PETÄJÄVEDEN SEURAKUNTA
PIHTIPUTAAN SEURAKUNTA
SAARIJÄRVEN SEURAKUNTA
SEINÄJOEN SEURAKUNTA
SOININ SEURAKUNTA
TEUVAN SEURAKUNTA
TOIVAKAN SEURAKUNTA
UURAISTEN SEURAKUNTA
VAASAN SUOMALAINEN SEURAKUNTA
VIITASAAREN SEURAKUNTA
VIMPELIN SEURAKUNTA
VÄHÄNKYRÖN SEURAKUNTA
ÄHTÄRIN SEURAKUNTA
ÄÄNEKOSKEN SEURAKUNTA
1. Jyväskylän seurakunta, jäljempänä ”isäntäseurakunta”
2. Alajärven seurakunta, jäljempänä ”sopimusseurakunta”
3. Alavuden seurakunta, jäljempänä ”sopimusseurakunta”
4. Evijärven seurakunta, jäljempänä ”sopimusseurakunta”
5. Ilmajoen seurakunta, jäljempänä ”sopimusseurakunta”
6. Isojoen seurakunta, jäljempänä ”sopimusseurakunta”
7. Isonkyrön seurakunta, jäljempänä ”sopimusseurakunta”
8. Joutsan seurakunta, jäljempänä ”sopimusseurakunta”
9. Karijoen seurakunta, jäljempänä ”sopimusseurakunta”
10. Kaskisten seurakunta, jäljempänä ”sopimusseurakunta”
11. Kauhajoen seurakunta, jäljempänä ”sopimusseurakunta”
12. Kauhavan seurakunta, jäljempänä ”sopimusseurakunta”
13. Keuruun seurakunta, jäljempänä ”sopimusseurakunta”
14. Kinnulan seurakunta, jäljempänä ”sopimusseurakunta”
15. Kuortaneen seurakunta, jäljempänä ”sopimusseurakunta”
16. Kurikan seurakunta, jäljempänä ”sopimusseurakunta”
17. Laihian seurakunta, jäljempänä ”sopimusseurakunta”
18. Laukaan seurakunta, jäljempänä ”sopimusseurakunta”
19. Lappajärven seurakunta, jäljempänä ”sopimusseurakunta”
20. Lapuan tuomiokirkkoseurakunta, jäljempänä ”sopimusseurakunta”
21. Mustasaaren suomalainen seurakunta, jäljempänä ”sopimusseurakunta”
22. Muuramen seurakunta, jäljempänä ”sopimusseurakunta”
23. Petäjäveden seurakunta, jäljempänä ”sopimusseurakunta”
24. Pihtiputaan seurakunta, jäljempänä ”sopimusseurakunta”
25. Saarijärven seurakunta, jäljempänä ”sopimusseurakunta”
26. Seinäjoen seurakunta, jäljempänä ”sopimusseurakunta”
27. Soinin seurakunta, jäljempänä ”sopimusseurakunta”
28. Teuvan seurakunta, jäljempänä ”sopimusseurakunta”
29. Toivakan seurakunta, jäljempänä ”sopimusseurakunta”
30. Uuraisten seurakunta, jäljempänä ”sopimusseurakunta”
31. Vaasan suomalainen seurakunta, jäljempänä ”sopimusseurakunta”
32. Viitasaaren seurakunta, jäljempänä ”sopimusseurakunta”
33. Vimpelin seurakunta, jäljempänä ”sopimusseurakunta”
34. Vähänkyrön seurakunta, jäljempänä ”sopimusseurakunta”
35. Ähtärin seurakunta, jäljempänä ”sopimusseurakunta”
36. Äänekosken seurakunta, jäljempänä ”sopimusseurakunta”
Kukin sopimuksen sopijapuoli jäljempänä ”sopijapuoli” ja yhdessä ”sopijapuolet”.
Lapuan hiippakunnan alueellisen keskusrekisterin muodostavat 1.8.2022 alkaen Jyväskylän seurakunta isäntäseurakuntana ja isäntäseurakunnan kanssa sopimuksen tehneet seurakunnat /seurakuntayhtymät sopimusseurakuntina. Alueellisesta keskusrekisteristä voidaan käyttää tarvittaessa myös lyhennettyä nimeä aluekeskusrekisteri.
Tämän sopimuksen tarkoituksena on luoda edellytykset alueellisen keskusrekisterin toiminnalle ja sen hoitamien tehtävien tarjoamiselle tämän sopimuksen sopijapuolille niin, että alueellinen keskusrekisteri tukee seurakuntien toimintaa ja hallintoa mahdollistaen sopijapuolten lakisääteisten kirkollisten ja väestökirjanpitoon liittyvien viranomaistehtävien hoitamisen.
Alueellisen keskusrekisterin isäntäseurakuntana toimii Jyväskylän seurakunta.
Tätä sopimusta sovelletaan seuraavissa yhteistyön kohteissa:
1. sopijaseurakunnan liittämisessä alueellisen keskusrekisteriin ja sen hoitamiin tehtäviin johtokunnan määrittelemällä tavalla ja aikataululla. Laaditaan erillinen tehtäväluettelo, mistä selviävät yhdistämisestä syntyvät kulut, aikataulu ja vastuut. Samassa yhteydessä sovitaan, missä alueelliseen keskusrekisteriin siirtyvän seurakunnan manuaaliset kirkonkirjat säilytetään.
2. alueellisen keskusrekisterin hoitamien tehtävien suorittamisessa
3. alueellisen keskusrekisterin ja sopijaseurakunnan yhteisten kehityshankkeiden toteuttamisessa. Laaditaan hankkeittain erilliset tehtäväluettelot, mistä selviävät kehityshankkeen kulut, aikataulu ja vastuut.
Seurakuntien tehtävänä on huolehtia lakisääteisistä kirkollisista ja väestökirjanpitoon liittyvistä viranomaistehtävistä. Seurakuntien lakisääteinen (varsinainen) toiminta ei ole arvonlisäverolaissa tarkoitettua liiketoimintaa.
Kirkkolain 16 luvun 3 ja 5 §:n mukaan kirkonkirjojen pidossa rekisterinpitäjiä ovat seurakunnat ja keskusrekisterit. Seurakunnat voivat järjestää kirkonkirjojen pidon yhteisenä keskusrekisterinä.
Isäntäseurakunta Jyväskylän kirkkovaltuusto on 25.05.2021 hyväksynyt alueellisen keskusrekisterin yhteisjohtokunnan päivitetyn johtosäännön.
Alueellisen keskusrekisterin yhteisjohtokunta valmistelee yksinkertaisen enemmistön päätöksellä johtosäännön muutokset isäntäseurakunnan kirkkovaltuuston hyväksyttäväksi. Ennen kuin isäntäseurakunnan kirkkovaltuusto hyväksyy alueellisen keskusrekisterin johtosääntöön tehtävän muutoksen, siitä on hankittava sopijaseurakuntien kirkkoneuvostojen / sopijaseurakuntayhtymien yhteisten kirkkoneuvostojen lausunnot.
Hallinnollisesti yhteisjohtokunta toimii isäntäorganisaation kirkkoneuvoston alaisuudessa.
Isäntäseurakunnan kirkkovaltuusto perustaa alueellisen keskusrekisterin virat ottaen huomioon johtokunnan lausunnon asiassa ja isäntäseurakunta toimii alueellisen keskusrekisterin henkilöstön työnantajana ja vastaa työnantajalle kuuluvista velvoitteista. Alueellisella keskusrekisterillä voi myös olla yhteisiä virkoja muiden alueellisten keskusrekistereiden kanssa.
Tämän sopimustekstin lisäksi sopimuksen liitteet sisältävät tarkemmat käytännön edellyttämät toimintasäännöt, joista osapuolten kesken sovitaan. Liitteitä tulkitaan osana sopimusta niin, että ensisijaisena pidetään varsinaisen sopimustekstin sisältöä.
Sopimustekstin muuttaminen edellyttää jokaisen sopijaosapuolen kirkkovaltuuston päätöstä, kuitenkin siten, että muuttaminen on mahdollista, mikäli jäsenmääräisesti (seurakuntien läsnä olevan väestön väkiluku) laskettu enemmistö sopijaosapuolista päättää sen puolesta.
Liitteiden osalta toimi- ja päätösvalta muutosten tekemiseen on yhteisjohtokunnalla. Liitteiden sisältöä voidaan muuttaa yhteisjohtokunnan yksinkertaisen enemmistön päätöksellä.
Sopijapuolet toteavat käsityksenään, että alueellisen keskusrekisterin toiminta ei ole arvonlisäverollista toimintaa, vaan yhteisten kustannusten jakamista.
Mikäli tämän sopimuksen mukainen toiminta kuitenkin katsottaisiin osapuolten selvän ja perustellun käsityksen vastaisesti verottajan antaman ratkaisun johdosta arvonlisäverolliseksi, todetaan selvyyden vuoksi, että tällaisessa tapauksessa kustannusten jako-osuuksiin lisätään kulloinkin voimassa oleva arvonlisävero myös takautuvasti niiltä osin kuin sitä peritään.
Alueellisen keskusrekisterin toimintaa johtaa KJ 11 luvun 1§ 1 mom. tarkoittama yhteisjohtokunta. Yhteisjohtokunnassa on jäseniä 1/3 seurakuntien määrästä, ja jäsenillä on henkilökohtaiset varajäsenet. Johtokunnan jäsenten määrää laskettaessa seurakuntien määrän 1/3 pyöristetään tarvittaessa ylöspäin lähimpään kokonaislukuun. Yhteisjohtokunnan jäsenet valitaan kahdeksi (2) vuodeksi kerrallaan.
Isäntäseurakunnalla on pysyvä jäsenyys yhteisjohtokunnassa, sopimusseurakuntien jäsenyys on kiertävä. Sopimusseurakuntien vuorojärjestyksen vahvistaa yhteisjohtokunta. Mikäli yksi tai useampi sopijaseurakunta, jolla tai joilla on vuorojärjestyksen mukaisesti edustus yhteisjohtokunnassa, muodostaa seurakuntaliitoksen tai perustaa uuden seurakunnan yhteisjohtokunnan toimikauden aikana, on tämä seurakunta oikeutettu vain yhteen edustajaan yhteisjohtokunnassa seurakuntaliitoksen tai uuden seurakunnan perustamisen tultua voimaan. Tämän tilanteen johdosta mahdollisesti kesken toimikauden vapautunut jäsenyys yhteisjohtokunnassa täytetään yhteisjohtokunnan päätöksellä ilman, että se vaikuttaisi toimikauden loppuajaksi jäseneksi valitun sopijaseurakunnan normaaliin vuorojärjestykseen.
Yhteisjohtokunnan tehtävänä on
1. Johtaa ja kehittää alueellisen keskusrekisterin toimintaa.
2. Tukea alueellisen keskusrekisterin henkilökuntaa työssään.
3. Hyväksyä alueellisen keskusrekisterin toimintakertomus isäntäseurakunnan hallintoelimien jatkokäsittelyä varten ja antaa sen tiedoksi sopijaosapuolille.
4. Hyväksyä seuraavan vuoden talous- ja toimintasuunnitelma sekä maksuosuuslaskelma isäntäseurakunnan hallintoa varten ja antaa se tiedoksi sopijaosapuolille.
5. Hyväksyä kustannusperusteiset muuttujat, joiden mukaan sopijaseurakunnilta vuosittain peritään korvaus alueellisen keskusrekisterin toiminnasta.
Alueellisen keskusrekisterin käytännön johtamisesta vastaa alueellisen keskusrekisterin johtaja. Hän vastaa kirkkolain 16 luvun 5 §:ssä, 8 §:n 1 momentissa ja 9 §:ssä säädetyistä tehtävistä.
Alueellisen keskusrekisterin johtajan ottaa virkaansa isäntäseurakunnan kirkkoneuvosto varattuaan yhteisjohtokunnalle mahdollisuuden antaa lausunto virkaa hakeneista.
Isäntäseurakunta huolehtii tämän sopimuksen sisältämien tehtävien hoitamisesta aiheutuvasta maksuliikenteestä ja kirjanpidosta. Isäntäseurakunta vastaa kirjanpidosta oman kirjanpitonsa osana.
Isäntäseurakunnan tilintarkastajat huolehtivat tilintarkastuksesta.
Tilinpäätös on annettava tilintarkastajien tarkastettavaksi viimeistään tilikautta seuraavan maaliskuun loppuun mennessä.
Tilintarkastajien on annettava kultakin tilikaudelta tilintarkastuskertomus huhtikuun loppuun mennessä.
Sopimuksen tarkoituksena on toimittaa omakustannushintaan sopijapuolten tarvitsemat, sopimukseen sisällytetyt kirkonkirjojen pidon tehtävät (mukaan lukien henkilöstö) sopijapuolten käyttöön. Kustannusten jako perustuu todellisiin aiheutuneisiin kustannuksiin, ja ne jaetaan osapuolten kesken jäsenmäärän mukaisessa suhteessa. Yhteisesti jaettaviin kustannuksiin ei voida sisällyttää kirkonkirjojen arkistoinnista aiheutuvia kustannuksia, vaan niistä vastaa kukin seurakuntatalous itsenäisesti.
Kustannusten jaon perusteena oleva sopijaseurakunnan jäsenmäärä (läsnä oleva väestö) on kutakin toimintavuotta edeltävän kalenterivuoden viimeisen päivän mukainen jäsenmäärä, joka on kirjattu kirkon virallisiin tilastoihin.
Aluekeskusrekisteri ei toimita sopijapuolille palveluita eikä harjoita liiketoimintaa, vaan kyse on tarkoituksenmukaisuussyistä järjestettävästä kustannusten jakamisesta. Kustannuksiin ei lisätä voittolisää.
Olennaisista kustannusten jakautumiseen vaikuttavista muutoksista sovitaan kirjallisesti.
Sopijaseurakunnan on suoritettava maksuosuutensa isäntäseurakunnan kirkkovaltuuston hyväksymän talousarvion perusteella.
Kustannusten jaon pohjana on aluekeskusrekisterin talousarvio, jonka sopijapuoli on ottanut huomioon omassa talousarviossaan.
Aluekeskusrekisteri veloittaa kustannukset puolivuosittain etukäteen siten, että ensimmäisen vuosipuoliskon laskutus tapahtuu helmikuun loppuun mennessä ja toisen vuosipuoliskon elokuun loppuun mennessä.
Kustannukset tasataan vuosittain siten, ettei voittoa eikä tappiota synny sopijapuolille, tekemällä tilinpäätöksen jälkeen seuraavaan laskuun edellistä vuotta koskeva tasaus- tai hyvitys.
Viivästyneeseen suoritukseen sovelletaan korkolain mukaista viivästyskorkoa.
Sopimuksen oltua vuoden voimassa, sen toteutumista tarkastellaan kokonaisuutena sekä toiminnallisesta että taloudellisesta näkökulmasta sekä tehdään yhteisesti mahdolliset muutokset sopimukseen.
Sopimus tulee voimaan osapuolten allekirjoitettua sen. Sopimus on voimassa toistaiseksi.
Jos sopijaseurakunnan kirkkovaltuusto / sopijaseurakuntayhtymän yhteinen kirkkovaltuusto haluaa irtisanoa tämän sopimuksen, tulee se tehdä kirjallisesti yhteisjohtokunnalle viimeistään 11 kuukautta ennen sen kalenterivuoden alkua, jonka lopussa irtisanomisen halutaan astuvan voimaan.
Sopijaseurakunnalla ei ole oikeutta saada jako-osuutta tämän sopimuksen alaisesta varallisuudesta eikä muutakaan korvausta irtisanomisen johdosta.
Jos enemmän kuin puolet sopijaosapuolista haluaa irtisanoa tämän sopimuksen, tulee yhteisjohtokunnan selvittää sopimukseen perustuvat yli- tai alijäämät sekä laatia ehdotus ylijäämän jakamisesta tai alijäämän kattamisesta. Yhteisjohtokunnan purkautuessa tai sopimuksen rauetessa tehdään isäntäseurakunnan tilinpäätöksen yhteydessä KJ 11 luvun edellyttämä taloudellinen selvitys.
Jos isäntäseurakunnan kirkkovaltuusto haluaa irtisanoa tämän sopimuksen, tulee se tehdä kirjallisesti yhteisjohtokunnalle viimeistään 11 kuukautta ennen sen kalenterivuoden alkua, jonka lopussa irtisanomisen halutaan astuvan voimaan.
Jos isäntäseurakunta haluaa irtisanoa tämän sopimuksen, tulee yhteisjohtokunnan selvittää sopimukseen perustuvat varat ja velat sekä laadittava jakoehdotus tai ehdotus velkojen kattamiseksi maksuosuuksien suhteessa. Ehdotuksista on hankittava tilintarkastajan lausunto.
Kun jakoehdotus on sopijapuolten enemmistön päätöksellä hyväksytty, sopimus katsotaan päättyneeksi. Yhteisjohtokunnan on suoritettava selvitystoimet loppuun kolmen kuukauden kuluessa. Irtisanomisilmoitukset otetaan tämän alkuperäisen sopimuksen liitteeksi.
Tähän sopimukseen sovelletaan Suomen lakia.
Erimielisyydet ratkaistaan tarvittaessa asian laadusta riippuen toimivaltaisessa tuomioistuimessa. Hallintoriita-asiat käsitellään Vaasan hallinto-oikeudessa ja mahdolliset yksityisoikeudelliset riita-asiat isäntäseurakunnan kotipaikan käräjäoikeudessa.
Liittyminen alueelliseen keskusrekisteriin edellyttää, että sopijaseurakunnan vanhojen kirkonkirjojen ja perhelehtien digitoitu aineisto on importoitu Kirjurijäsentietojärjestelmän Digi-osioon sekä tarkastettu ja korjattu Kirkkohallituksen ohjeiden mukaisesti. Aineiston tulee olla alueellisen keskusrekisterin käytettävissä, jotta virkatodistukset, sukuselvitykset ja sukututkimukset voidaan tehdä.
Liite 1 : tehtäväluettelo
Liite 2 : kustannustenjakolaskelma (31.12.2021 tilanteen mukaisena)
Tämä on tehty 36:na kappaleena, yksi kullekin osapuolelle. Tämän sopimuksen osapuolille on kullekin oma allekirjoitussivunsa, jonka allekirjoittaa osapuolen puolesta siihen oikeutettu henkilö tai henkilöt. Isäntäseurakunnan allekirjoitussivu lähetetään kaikille sopijaosapuolille. Sopijaseurakunnan allekirjoitussivu lähetetään isäntäseurakunnalle, joka hallinnoi sopimusosapuolten puolesta sopimuskokonaisuutta.
Jyväskylä 30.06.2022 Jyväskylän seurakunta (isäntäseurakunta)
__________________________________________________ __________________________________________________
Arto Viitala, kirkkoherra Anu Hanhinen, hallintojohtaja
Alajärvi 00.06.2022
Alajärven seurakunta
_________________________
Alavus 00.06.2022
Alavuden seurakunta
_________________________
Evijärvi 00.06.2022
Evijärven seurakunta
_________________________
Ilmajoki 00.06.2022
Ilmajoen seurakunta
_________________________
Isojoki 00.06.2022
Isojoen seurakunta
_________________________
Isokyrö 00.06.2022
Isonkyrön seurakunta
_________________________
Joutsa 00.06.2022
Joutsan seurakunta
_________________________
Karijoki 00.06.2022
Karijoen seurakunta
_________________________
Kaskinen 00.06.2022
Kaskisten seurakunta
_________________________
Kauhajoki 00.06.2022
Kauhajoen seurakunta
_________________________
Kauhava 00.06.2022
Kauhavan seurakunta
_________________________
Keuruu 00.06.2022
Keuruun seurakunta
_________________________
Kinnula 00.06.2022
Kinnulan seurakunta
_________________________
Kuortane 00.06.2022
Kuortaneen seurakunta
_________________________
Kurikka 00.06.2022
Kurikan seurakunta
_________________________
Laihia 00.06.2022
Laihian seurakunta
_________________________
Lapua 00.06.2022
Lapuan tuomiokirkkoseurakunta
_________________________
Lappajärvi 00.06.2022
Lappajärven seurakunta
_________________________
Laukaa 00.06.2022
Laukaan seurakunta
_________________________
Mustasaari 00.06.2022
Mustasaaren suomalainen seurakunta
_________________________
Muurame 00.06.2022
Muuramen seurakunta
_________________________
Petäjävesi 00.06.2022
Petäjäveden seurakunta
_________________________
Pihtipudas 00.06.2022
Pihtiputaan seurakunta
_________________________
Saarijärvi 00.06.2022
Saarijärven seurakunta
_________________________
Seinäjoki 00.06.2022
Seinäjoen seurakunta
_________________________
Soini 00.06.2022
Soinin seurakunta
_________________________
Teuva 00.06.2022
Teuvan seurakunta
_________________________
Toivakka 00.06.2022
Toivakan seurakunta
_________________________
Uurainen 00.06.2022
Uuraisten seurakunta
_________________________
Vaasa 00.12.2020
Vaasan suomalainen seurakunta
_________________________
Viitasaari 00.12.2020
Viitasaaren seurakunta
_________________________
Vimpeli 00.06.2022
Vimpelin seurakunta
_________________________
Vähäkyrö 00.06.2022
Vähänkyrön seurakunta
_________________________
Ähtäri 00.06.2022
Ähtärin seurakunta
_________________________
Äänekoski 00.06.2022
Äänekosken seurakunta
_________________________