Sumu-ryhmä on lasten ja nuorten suruun erikoistunut kriisiryhmä

Sumu-ryhmä on seurakunnan työntekijöistä koostuva joukko kriisityön ammattilaisia, jotka ovat erikoistuneet kohtaamaan lasten ja nuorten surua akuuteissa kriisitilanteissa.

Ryhmällä on valmius toimia nopeasti erilaisissa kriisitilanteissa, kuten onnettomuuksissa, kuolemantapauksissa ja uhkaavissa tilanteissa tarjoamalla psykososiaalista apua ja tukea. Toimimme yhteistyössä muiden kriisityön toimijoiden kanssa.

Ryhmän toimintaympäristöjä ovat koulut ja oppilaitokset, nuorisokodit, seurakunnan tilat, onnettomuuspaikat ja surukodit.

Tuki voi olla nuorten ja lasten kuuntelemista, ohjaamista, hiljentymistä, suruhartauden järjestämistä, seurakunnan työtekijän läsnäoloa ja päivystämistä.

Toimintamallit sovitaan tilanteen mukaan

Toimintamalleja voivat olla:

• Työntekijöiden päivystys, läsnäolo ja kuuntelu esimerkiksi oppilaitoksessa tai nuorisokodissa
  • Purkukeskustelun järjestäminen ryhmille, henkilökunnalle tai perheelle
  • Suruhartaus/muistohetki
  • Käynti surukodissa

Sumu-ryhmään voi ottaa yhteyttä koulujen, oppilaitosten ja nuorisokotien henkilökunta, vanhemmat/huoltajat, kaverit tai kuka tahansa henkilö, joka tarvitsee tukea lapsen tai nuoren surussa.

Tukena lasten ja nuorten surussa

Oppilaitospappi
JAMK, huone DP47, Rajakatu 35