Korpilahden kirkko

050 557 9008 suntio

0401623982 virasto/siunaukset

756

Korpilahden kirkkoon pääsee tutustumaan sovittaessa asiasta työntekijöiden kanssa!

Kirkkoon mahtuu 756 ihmistä.

YouTube-video

Kurkista miltä Korpilahden kirkko näyttää lapsen silmin.

Korpilahden kirkko on jo lähes 200-vuotias. Nykyinen kirkkorakennus on korpilahtelaisten kolmas kirkko. Aikanaan kirkon suunnitelmat laati A. W. Arppe ja hyväksyi intendentti Carlo Bassi. Rakentamisen työnjohtajana toimi rakennusmestari Herman Nyberg. Rakennustyöt valmistuivat vuonna 1827.

Kuopiolainen Carl Fredrik Blom sai tehtäväkseen kirkon sisä- ja ulkomaalaustyöt vuonna 1839. Blom on maalannut nykyisin parvelle sijoitetun alkuperäisen Getsemane-alttaritaulun sekä alttaritauluun liittyneen, nyt sakastista löytyvän antependiumin Agnus dein. Blomin kädenjälkeä ovat myös kirkon parvien reunojen maalaukset, jotka esittävät profeettoja, apostoleja ja pyhiä vaimoja. Nykyisen alttaritaulun Tulkaa minun tyköni kaikki on maalannut professori Wiljo Sjöström vuosina 1904-1905.

Alvar Aallon kädenjälki vahvasti näkyvissä

Kun kirkko täytti sata vuotta, se korjattiin perusteellisesti Alvar Aallon suunnitelmien mukaisesti. Sen jälkeen kirkossa on tehty kolme mittavaa remonttia. Viimeisimmässä kesäkuussa 2018 valmistuneessa laajassa peruskorjauksessa kirkon ulkonäkö palautettiin mahdollisimman alkuperäiseen asuun. Remontin pääarkkitehtinä toimi Tuija Ilves.

Ulkoseinien okrankeltainen värisävy löytyi sakastin kuitin takana piilossa olleista vanhoista ulkoverhouslaudoista. Tornin näköiskellotaulut ja taidokkaat koristukset tuotiin näkyviin pellityksien alta. Alvar Aallon kädenjälki näkyy vahvasti kirkkosalissa. Mustat ovet ruusukkeineen, kaunis alttarikaide, palkkien ornamenttikuviot, punaiset lattiat, mustat marmorointimaalauksin koristellut seinien alaosat, sisäkupolin kullattu aurinko, penkkien päissä olevat messinkiset kynttilänjalat ja lukuiset muut yksityiskohdat luovat kirkkosaliin juhlavan vaikutelman.

Museoharvinaisuuksia esillä

Korpilahden kirkon urut B.A. Thulén suunnittelmat, 22-äänikertaiset urut ovat vuodelta 1904. Puhaltimen lisäystä lukuun ottamatta alkuperäisessä asussaan säilyneet urut ovat Sibelius-Akatemian Suomen historiallisten urkujen kokoelmassa ja ne ovat Museoviraston suojelemat.

Kirkon eteisessä ovat esillä Kurkelan herra, majuri Johan C. Pistolekorsin kolkkahattu, vyö ja miekka. Korpilahdella 1800-luvun alussa elänyt Pistolekors vaikutti merkittävästi nykyisen kirkon rakentamiseen.

Kirkon vieressä sijaitseva Alfred Cavénin suunnittelema ja Gustav Kuorikosken rakentama kellotapuli on vuodelta 1886. Se palvelee myös käytöstä poistetun kirkkoesineistön säilytyspaikkana.

Liikuntarajoitteiset  saa ajaa/ tuoda kirkonovelle asti tai jättää auton tapulin vierelle parkkiin, tai siellä voi kääntää auton, tie on kapea.

Tiedustelut ja varaukset:

0503632300 virasto/kaste, häät

Esteetön kulku Esteetön kulku
Esteetön wc Esteetön wc
Induktiosilmukka Induktiosilmukka
Leikkinurkkaus Leikkinurkkaus
wc wc
Videotykki
Valkokangas
Piano/flyygeli
Äänentoistolaite
Kastemalja

ti 19.3. klo 18.00

NOJA-ryhmä

Aikuisten naisten oma keskusteluryhmä
su 24.3. klo 10.00 -12.00

Palmusunnuntain messu

Aiheena Kunnian kuninkaan alennustie

Ylösnousemuksen valo – Musiikillinen matka kärsimyksestä valoon

Palmusunnuntain konsertti kertoo vahvan ja monisävyisen tarinan pääsiäisen matkasta: matkasta kärsimyksen syvyydestä ylösnousemuksen valoon.
ke 27.3. klo 9.15

Lasten pääsiäiskirkko

Pienten pääsiäiskirkko lapsille ja aikuisille
ke 27.3. klo 10.00

Lasten pääsiäiskirkko

Pienten pääsiäiskirkko lapsille ja aikuisille
ke 27.3. klo 13.00

Pääsiäisen selkomessu

Tervetuloa Pääsiäisen selkomessuun Korpilahden kirkkoon.
to 28.3. klo 19.00

Kiirastorstain iltamessu

Pyhä ehtoollinen. Mukana kuoro, johtaa Matias Lahti.
to 28.3. klo 21.00

Viimeisenä yönä -konsertti

Tunnelmallisessa myöhäisillan konsertissa kuullaan Bachin sonaatti viululle ja pianolle h-molli sekä pääsiäisaiheisia virsiä esiintyjien omina sovituksina.