Reilu seurakunta

Jyväskylän seurakunta on Reilu seurakunta.

Olemme sitoutuneet käyttämään reilun kaupan kahvia ja teetä sekä mahdollisuuksien mukaan myös muita elintarvikkeita ja tuotteita (mm. mehut, banaanit, ruusut) tapahtumissamme ja kokoontumisissamme.

Reilu kauppa on kehittyvissä maissa viljeltävien ja valmistettavien tuotteiden sertifiointijärjestelmä. Olennaista on, että viljelijät saavat työstään elämiseen riittävän korvauksen.

Reilun kaupan tavoitteena on vähentää köyhyyttä reilujen kaupankäynnin ehtojen avulla. Reilu kauppa tarjoaa kehittyvien maiden viljelijöille ja suurtilojen työntekijöille mahdollisuuden parantaa toimeentuloaan sekä päättää itse omasta tulevaisuudestaan.

Jyväskylän seurakunta on ollut Reilu seurakunta jo 10 vuoden ajan.

Hän sanoi heille: "Satoa on paljon, mutta sadonkorjaajia vähän. Pyytäkää siis Herraa, jolle sato kuuluu, lähettämään väkeä elonkorjuuseen." (Luuk.10:2)

Taloudelliset hyödyt

Viljelijöille maksetaan myymistään tuotteista vähintään Reilun kaupan takuuhintaa ja sen päälle Reilun kaupan lisää. Lisäksi viljelijät saavat koulutusta, josta on heille hyötyä sekä viljelyssä että kaupankäynnissä. Suurtilojen työntekijöille maksetaan vähintään lakien mukaista ja asteittain nousevaa palkkaa.

Sosiaaliset hyödyt

Reilu kauppa edellyttää pienviljelijäyhteisöiltä demokraattista ja läpinäkyvää päätöksentekoa. Suurtilojen työntekijöillä tulee olla järjestäytymisoikeus ja turvalliset työolot.

Ympäristöhyödyt

Reilu kauppa asettaa viljelylle tiukat ympäristökriteerit. Haitallisten torjunta-aineiden käyttö on kielletty ja sallittujen kemikaalien varastoinnille ja käytölle on laadittu tarkat säännöt. Olennaista on huomioida sekä viljely-ympäristön että viljelyyn osallistuvien ihmisten hyvinvointi.

Ihmisoikeushyödyt

Pakkotyö ja lapsityövoiman hyväksikäyttö ovat Reilussa kaupassa kiellettyjä.

Nuorisotyönohjaaja
Palokan lähikirkkoalue
Palokan kirkko, Rovastintie 8
40270 Palokka