Keltinmäen kirkko

0503409896

Keltinmäen kirkolla on omat kokoontumistilat myös lasten päiväkerhoille, nuorisoryhmille ja partiolaisille. Kirkkosaliin mahtuu 200 ihmistä. Kirkkosalin viereisessä aulassa on kahvio.

YouTube-video

Keltinmäen kirkko rakennettiin vuosina 1991-92. Sen on suunnitellut jyväskyläläinen arkkitehti Olavi Noronen.  Kirkkorakennuksen sydän on kirkon pyöreä lasialttari. Alttarille laskeutuu ylhäältä voimakas valo, joka kuvaa Jumalan rakkautta. Tämä rakkaus ulottuu kaikkialle – jokaiseen toimintatilaan ja myös ympäröivään maailmaan.

Valolla on kirkon symboliikassa hyvin keskeinen tehtävä. Kirkkosalin lattiaan piirretyt liekitkin kuvaavat tätä valoa. Kirkkosalin ja koko rakennuksen muoto, kattorakenteen säteittäisyys ja vieläpä pihan kiveyksessäkin näkyvät ”säteet” liittyvät tähän perusnäkemykseen. Sitä ilmentävät myös kirkon kaksi kelloa, joista toiseen on kirjoitettu kutsu ”tulkaa” ja toiseen kehotus ”menkää” julistamaan evankeliumia kaikille.

Toinen symbolikielellä ilmaistu ajatus löytyy jo ulko-ovilta. Niitä ympäröivä särjetty mosaiikki kuvaa ihmistä, joka kirkkoon tullessaan saattaa olla useinkin särkynyt ja rikkinäinen, mutta jonka Jumalan rakkaus voi eheyttää.

Kirkkosalissa on alttarin sivulla myös erillinen rukousalttari, johon kirkossa kävijä voi sytyttää oman rukouskynttilänsä. Rukousalttarin yhteyteen on sijoitettu kiinteä kastepöytä. Sakastin vieressä on ns. hiljainen huone sielunhoitoa ja rippiä varten.

Kirkon tekstiilit on suunnitellut taiteilija Eija Arminen ja Kuolleiden ylösnousemus –nimisen alttaritaideteoksen taiteilija Penni Rainio. Tuomen Urkurakentamon 15-äänikertaiset urut otettiin käyttöön kesällä 1993.

Keltinmäen kirkon urkujen dispositiotLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Taiteilija Andrij Stasevskij’n lyijylasiteos Raamatun tie valmistui 2005. Kirkkotorilla kirkkosalin oven vieressä on kuvataiteilija Annukka Laineen maalaama triptyykki Kohtalokas valinta. Teos on hankittu kirkon 20-vuotisjuhlavuonna 2012.

Esteetön kulku Esteetön kulku
Induktiosilmukka Induktiosilmukka
wc wc

ti 19.3. klo 18.00

Nuorten bänditreenit

Keltinmäen kirkon bändikämpässä tiistaisin
ti 19.3. klo 18.00

Miestenpiiri

Kokoontuu tiistaisin Keltinmäen kirkon kokoushuoneessa.
to 21.3. klo 8.00

Hiljainen aamurukous

Tervetuloa hiljentymään.
to 21.3. klo 18.00

Uskottavan uskon uumoilijat

Avoin keskusteluryhmä elämän isoista kysymyksistä

Pyhäkoulu

Pyhäkoulu on lapsen oma iloinen kirkkohetki, jossa on tarjolla monenlaista toimintaa ja rauhoittumisen hetkiä.

Palmusunnuntain messu

Kunnian kuninkaan alennustie