Jätteiden kierrätys hautausmailla

Jyväskylän seurakunnan jätehuolto kuuluu Jyväskylän kaupungin jätehuollon piiriin. Omaisten tuleekin lajitella kertyvät jätteet niille varattuihin astioihin.

• polttokelpoiseen kuivajäteastiaan (mm. pakkauspaperi, kukkapurkit, rikkinäiset maljakot, muovikynttilät ja pahvi)
  • kompostointiin soveltuvat biojäteastiaan (mm. kuihtuneet kukat, seppeleet, havut ja kanervat)
  • metalliastiaan (mm. kynttilöiden metallikannet, rikkinäiset metallilyhdyt)

Lasin voi laittaa kuivajätteen joukkoon, sillä Jyväskylän alueella lasinkeräykseen kelpaa vain pakkauslasi (pestyt pullot, lasipurkit). LED-kynttilät kuuluu palauttaa SER-keräyspisteeseen, sillä hautausmailla ei ole erikseen elektroniikkajätteen kierrätystä.

Kynttilälyhdyt

Haudoille tuodut talvikäyttöön tarkoitetut kynttilälyhdyt tulee poistaa keväällä ennen hautojen kunnostamista. Rikkinäiset lyhdyt voi laittaa metallinkeräysastiaan ja ehjät voi viedä kotiin puhdistettavaksi.

Muistomerkin taakse ei lyhtyjä saa laittaa työturvallisuuden ja rikkoontumisen takia. Kynttilöiden polttaminen kesäaikana ei ole suositeltavaa, koska kuivana aikana maastopalon vaara on suuri.

Jyväskylän seurakunnan hautausmailta kerätty kuivajäte ja kynttiläjäte muutetaan energiaksi, biojäte kompostoidaan mullan raaka-aineeksi ja metalli palautetaan kiertoon.

Jätesuunnitelman mukaan Vanhan, Mäntykankaan ja Lahjaharjun hautausmailla on jäteastiat kuiva- ja biojätteelle sekä metallille. Korpilahden, Säynätsalon ja Tikkakosken hautausmailla on jäteastiat kuiva- ja biojätteelle.