KUOMU ry

Kuokkalan musiikkitoiminnan ystävät - KUOMU ry 13 vuotta

Kuokkalan alueseurakunnan musiikkitoiminta vahvistui ja aktivoitui samalla, kun Kuokkalaan rakennettiin uusi kirkko 13 vuotta sitten. Joukko alueseurakunnan aktiiveja kokoontui 11.12.2009 perustamaan yhdistystä musiikkitoiminnan taloudelliseksi ja toiminnalliseksi tueksi. Syntyi KUOMU - Kuokkalan musiikkitoiminnan ystävät ry. Kuomu ry:n tehtävä on hankkia varoja ja kehittää alueseurakunnan laajaa musiikkityötä yhdessä alueseurakunnan työntekijöiden ja alueneuvoston kanssa. Kuomu ry tukee ja kehittää jäsentensä laulu-, soitto- ja tanssitaitoja järjestämällä harjoitus- ja koulutustilaisuuksia, leirejä, esiintymismatkoja koti- ja ulkomailla sekä muita musiikillisia tilaisuuksia.

Kuokkalan alueseurakunnan musiikkityö on vilkasta ja tuotteliasta, sillä toimivia ryhmiä on paljon. Niitä ovat mm.

· Kantaattikuoro

· Kanteleryhmä

· Gospelkuoro Lentoon

· Maria-kuoro

· Liturgisen tanssin ryhmä Jubilate Deo

· Parasta on laulaa –kuoro

· Rumpuryhmä Del Monte

· Kuokkalan kamariyhtye ja

· Virsimiehet lauluryhmä

- Kuokkalan pelimannit

- Seppo ja Leidit

- Laulurinki

- Maariankellot (uusi käsikelloyhtye)

-Majakka -kuoro

Kuokkalan alueseurakunnan musiikkiryhmät osallistuvat Jyväskylän seurakunnan järjestämään musiikki-, diakonia- ja jumalanpalvelustyöhön ja tekevät paljon keskinäistä yhteistyötä. Musiikkiryhmät ovat tuoneet musiikkia, tanssia ja soittoa Kuokkalan kirkon lisäksi ainakin Taulumäen, Vaajakosken ja Säynätsalon kirkkoihin. Toivon siivet -orkesteri työskentelee yhdessä Vaajakosken alueseurakunnan kanssa. Kanteleryhmät harjoittelevat ja esiintyvät yhdessä Säynätsalon ja Vaajakosken alueseurakuntien kanteleryhmien kanssa. Laulurinki vierailee laulamassa lähes viikoittain vanhusten kerhoissa ja palvelutaloissa. (Paitsi kun koronarajoitusten takia ei päästy laulamaan. Silloin tehtiin videotallenteita.)

Musiikkiryhmät konsertoivat useasti vuoden aikana eri kirkoissa. Kuokkalan musiikkiryhmät ja liturgisen tanssin ryhmä pyrkivät aktiivisesti yhteistyöhön Jyväskylän seurakunnan kaikkien musiikkitoimijoiden sekä muiden kristillisten seurakuntien ja yhdistysten kanssa. Jotkut musiikkiryhmistä voivat tarvittaessa toimittaa esimerkiksi iltahartauksia tai hiljaisuuden iltoja.   Virsimiehet tekevät yhteistyötä naapuriseurakuntien musiikkitoimijoiden kanssa. He vierailivat syksyllä 2019 Lontoon merimieskirkossa. Kuokkalan alueseurakunnan musiikki-, soitin- ja tanssiryhmiin osallistuu yli 200 aktiivista harrastajaa. Kuokkalan alueseurakunnan musiikkiryhmiä ohjaavat kanttorit ja ammattimuusikot.

KUOMU ry:n toimihenkilöitä,

Puheenjohtaja Seija Nykänen, seija.t.nykanen@gmail.com