Hautausopas

Tieto läheisen kuolemasta pysäyttää. Kuolema aiheuttaa aina surua ja hämmennystä.

Samalla on kuitenkin hoidettava monia käytännön asioita ja aloitettava hautajaisjärjestelyt. Vaikka voimia ei tähän aina tuntuisikaan riittävän, auttavat hautajaisjärjestelyt omalla tavallaan kulkemaan vaikean ajan yli.

Tunteet voivat olla myös lämpimiä. Kiitollisuus kaikesta menneestä voi täyttää sydämen. Kristillinen hautaan siunaaminen auttaa ymmärtämään, ettei elämä pääty kuolemaan.

Hautauksen käytännön järjestelyissä auttaa ja neuvoo seurakunnan hautauspalvelu.

Ruusut haudalla

Hautausjärjestelyt

Hautauspalvelussa sovitaan siunaustilaisuuden paikka, ajankohta, siunauksen toimittavat pappi ja kanttori, varataan hautapaikka ja tehdään hautojen hoitoon liittyvät sopimukset.

Jos vainaja haudataan muualle kuin kotikuntansa hautausmaalle, hautapaikkaan ja siunaustilaisuuteen liittyvät järjestelyt hoidetaan kyseisen seurakunnan kanssa.

Omaiset joutuvat asioimaan myös hautaustoimistossa, josta hankitaan mm. arkku ja tarvittaessa uurna. Vaikka yksityiset hautaustoimistot palvelevat nykyään lähes kaikissa hautaukseen liittyvissä järjestelyissä, omaiset voivat hoitaa asioita myös itse.

Lataa painettu Opas Hautausjärjestelyihin (PDF)Linkki avautuu uudessa välilehdessä