Diakoniasta tukea talousvaikeuksissa

Jos sinulla on rahahuolia, voit keskustella niistä diakoniatyöntekijän kanssa. Ohjauksen ja neuvonnan lisäksi myös taloudellinen avustus voi olla mahdollinen.

Keskustelut ovat luottamuksellisia ja jokaisen tilanne käydään yksilöllisesti läpi.

Tapaamispaikkana on useimmiten kotisi lähellä oleva lähikirkkoalue. Voit tavata oman diakoniatyöntekijäsi ajanvarauksella tai päivystysajalla. Oman alueesi diakoniatyöntekijöiden yhteystiedot löydät täältä.

Tapaamisessa arvioimme taloudellista tilannettasi ja keskustelemme ratkaisukeinoista. Tarvittaessa autamme ja ohjaamme sinut muihin talousapua tarjoaviin palveluihin.

Talousongelmissa on hyvä ottaa aina ensin yhteyttä Kelaan, hyvinvointialueen sosiaalipalveluihin tai velkaneuvojaan. Tuemme myös mm. Kelan hakemusten täytössä.

Tilapäistä apua yllättäviin rahahuoliin

Diakonian tarjoama taloudellinen apu on tilapäistä. Se on apua ennalta-arvaamattomissa ja poikkeuksellisissa tilanteissa.

Ratkaisuna voi olla esimerkiksi ruoka-apu tai osto-osoitus kauppaan välttämättömien hankintojen tekemiseen. Avustusta ei myönnetä esimerkiksi tilisiirtoina tai käteisenä.

Toimi näin, kun kaipaat tukea taloudellisissa vaikeuksissa:

• Ota yhteys oman alueesi diakoniatyöntekijään

• Kerro miksi tarvitset taloudellista tukea.

• Kokoa yhteen tiedot talous- ja velkatilanteestasi: tiedot tuloista, saamistasi tuista sekä tiedot menoistasi. Samat tiedot riittävät, mitkä olet toimittanut Kelaan tai sosiaalitoimeen.

• Ota tapaamiseen mukaan viimeisin tiliote ja mahdollinen toimeentulotukipäätös sekä kokoamasi taloustiedot. Myös kielteinen toimeentulotukipäätös on tärkeä tieto.

• Saavu tapaamiseen sovitusti ja kerro tilanteestasi avoimesti. Keskustelut ovat luottamuksellisia.

• Tapaamisessa täytämme yhdessä avustushakemuksen, jossa kartoitamme tulo- ja menotiedot sekä muut tämänhetkiseen tilanteesi vaikuttavat asiat.

• Kun diakoniatyöntekijällä on kokonaiskuva tilanteestasi, hän voi tehdä päätöksen mahdollisesta avustamisesta heti tai avustuksen suuruudesta riippuen palata mahdollisimman pian asiaan.

Diakonia on läsnä myös talousneuvolassa

Seurakunnan diakoniatyöntekijät ovat mukana myös Talousneuvolassa, josta voi kysyä matalalla kynnyksellä apua, kun raha-asiat mietityttävät. Asiasi voi koskea esimerkiksi laskun maksua, velkaantumista, perintää, ulosottoa tai talouden tasapainottamista.

Talousneuvolassa voit asioida nimettömästi ja ilman ajanvarausta Jyväskylän pääkirjastossa (Vapaudenkatu 39–41, 2. krs). Jyväskylän kaupunginkirjastolla tiistaisin: 20.2.2024, 12.3., 9.4., 7.5. ja 4.6. kello 12–15.

Taloustilanteesi kysymyksiä ovat miettimässä talousasioiden ammattilaiset talous- ja velkaneuvonnasta, ulosotosta, asumisneuvonnasta ja diakoniatyöstä.

Alle 30-vuotiaat voivat kysyä neuvoja ja apuja myös nuorille suunnatusta Talousneuvolasta, joka on avoinna Nuorten talolla (Asemakatu 4, 2. krs) maanantaisin: 5.2.2024, 4.3., 8.4., 6.5. ja 3.6. kello 14-16.

linkki taloudellisesta avusta kertovalle sivulle