Ystävyysseurakuntamme USA:ssa
St. Andrew`s seurakunta (Florida)

St. Andrew’s -kirkko on tärkeä toimija Etelä-Floridan suomalaisessa yhteisössä ja omalta osaltaan auttaa pitämään suomalaista kulttuuria ja suomenkieltä elävänä alueella.

Seurakunnan historiaa

Suomalaiset siirtolaiset perustivat St. Andrew’s -seurakunnan eli Pyhän Andrean kirkon vuonna 1953. Floridaan oli muuttanut 1940-50 -luvuilla amerikansuomalaisia viettämään joko talvilomia tai eläkepäiviä. Joukossa oli paljon ensimmäisen polven siirtolaisia, joilla oli vielä vahvat siteet Suomeen ja suomenkieleen.

1960-luvulla St. Andrew’sin kirkon viralliseksi kieleksi tuli englanti, sillä seurakunnan toiminnassa oli mukana paljon niitä, joilla suomenkieli oli enää muisto menneiltä sukupolvilta. Tänä päivänä seurakunta on selkästi kaksikielinen. Suomenkielisiä seurakunnan parista sadasta jäsenestä on yli kaksi kolmasosaa.

1980-luku oli seurakunnalle voimakkaan kasvun aikaa. Vuonna 1988 St.Andrew’s liittyi vastaperustettuun Amerikan evankelisluterilaiseen Evangelical Lutheran Church in America -järjestöön (E.L.C.A). Viimeisinä vuosikymmeninä kirkolla on ollut hiljaisempaa aikaa ja kirkon toimintaympäristö sekä missio ovat muuttuneet.

Seurakunta tänään

Tänä päivänä seurakunta palvelee paikallista suomalaisväestöä, mutta myös talviajaksi Floridaan lentäviä ”lumilintuja” Suomesta, Kanadasta ja Yhdysvaltain pohjoisimmista osavaltioista.

Seurakunnan vt. pastorina toimii Sami Ettanen. Hänen vaimonsa Tarja Ettanen vastaa seurakunnan diakonia- ja palvelutyön koordinoinnista. Suomen kirkko lähettää seurakunnan avuksi talvikaudeksi sesonkipastorin, joka toimii vt. pastorin alaisuudessa.

Seurakunnalla on oma taidepainotteinen leikkikoulu ja se tekee aktiivista yhteistyötä paikallisen suomalais-amerikkalaisen palvelutalon kanssa. Piiritoiminta on vilkasta ja rukous- ja raamattupiirit kokoontuvatkin läpi vuoden. Talviaikaan toiminta lisääntyy ja seurakuntalaiset kokoontuvat yhteisille piknikeille ja lounaille, luennoille ja konsertteihin lähes viikottain.

St Andrew's on Palokan  lähikirkkoalueen ystävyysseurakunta.

Kysy lisää

Alueen johtava pappi