Korpilahden hautausmaa

Jari Pitkänen p. 044 715 6539

jari.pitkanen(at)evl.fi

Lataa Korpilahden hautausmaan kartta

Korpilahden hautausmaa ja käytöstä poistettu siunauskappeli sijaitsevat mäellä valtatie 9 pohjoispuolella. Hautausmaa jakautuu kahtia siunauskappelin ohi kulkevan Korpiahontien jakamana. Hautausmaan osat ovat nimeltään Vanha puoli ja Uusi puoli.

Hautausmaan uusin osa on valmistunut 1999 ja siihen kuuluvat uurnahautapaikat ja muistolehto sekä muistelukatos, jossa on kuvanveistäjä Seppo Uuranmäen veistos Alku ja loppu. Alueella on myös arkkuhautapaikkoja. Osa vanhasta alueesta on nimetty museoalueeksi. Vanhimmat haudat ovat peräisin 1870-luvulta.

Hautausmaan kellotorni on vuodelta 1968. Kellon kyljessä ovat sanat Vaeltaja - pysähdy hetkeksi kuulemaan kutsua iäisyyden.

Sankarihautausmaa

Korpilahden toinen hautausmaa sijaitsee Päijänteen tuntumassa kirkonmäen alapuolella ja viimeiseksi siihen on haudattu sankarivainajat eri sodista. Hautakiviä on 214.

Talvi- ja jatkosodan vainajat haudattiin vuoden 1918 sankarihaudan ympärille ja viereen. Puuristit korvattiin graniittisilla tyynykivillä 1948. Eevert Porilan veistämä sankaripatsas on vuodelta 1920.

Alueella olivat aikoinaan myös Korpilahden seurakunnan ensimmäinen ja toinen kirkko. Niistä on jäljellä vielä toisen kirkon kellotapulin alaosa, joka on valmistunut 1777. Alkuperäisen tehtävänsä jälkeen se toimi pitäjän viljamakasiinina. Nykyään rakennuksessa on kotiseutumuseo, seinustalla mm. vanha kirkkovene. Alueella on myös kuusi muistomerkkiä, joukossa majuri Johan C. Pistolekorsin muistokivi. Hän vaikutti merkittävästi nykyisen kolmannen kirkon rakentamiseen.

Kappeli

Siunauskappelin on suunnitellut arkkitehti Erkki Kantonen ja se valmistui vuonna 1959. Kappelissa on noin 100 istumapaikkaa ja pieni lehteri, jossa on urut. Siunauskappeli suljettiin 1.1.2021. sisäilmaongelmien vuoksi. Kappelin toiminnot on siirretty muualle. Hautaan siunaamiset toimitetaan pääosin Korpilahden kirkossa tai haudalla.

Esteetön kulku Esteetön kulku