Jyväskylän seurakunnan varhaiskasvatus katsomuskasvatuksen tukena

Varhaiskasvatuksen katsomuskasvatuksen tavoitteena on edistää keskinäistä kunnioitusta ja ymmärrystä erilaisia katsomuksia kohtaan.

Tavoitteena on tukea lapsen kulttuurisen ja katsomuksellisen identiteetin kehittymistä. Lasten kanssa voidaan tutustua jo ryhmässä oleviin uskontoihin ja katsomuksiin sekä niihin liittyviin perinteisiin.

Lasten ihmettelylle annetaan tilaa, ja heidän kanssaan pohditaan heitä askarruttavia elämänkysymyksiä. Myös juhlat kuuluvat lasten arkeen. OIemme koonneet avuksenne oman sivun päiväkotien monikulttuurisista juhlista.

Yhteistyötä tehdään monella eri tavalla

Osa seurakunnan ja varhaiskasvatuksen yhteistyöstä voidaan toteuttaa joko katsomuksesta riippumatta koko lapsiryhmälle soveltuvana tai vaihtoehtoisesti vain huoltajiltaan luvan saaneille lapsille. Tällöin tilaisuus sisältää hartaudellisia elementtejä, kuten rukousta. Lue lisää Kumppanuuden koreista, joista hahmottuu helposti mitä eri mahdollisuuksia toteutukselle on.

Käytännön kysymyksistä, tilaisuuksien tarkemmasta sisällöstä ja eri alueiden yhteistyötavoista saat tietoa seurakuntien työntekijöiltä (kts.yhteystiedot). Yhteistyötarjottimesta näet tarkemmin valmiita palvelumuotoja joista voit sopia alueesi työntekijän kanssa.

Esimerkkejä koko lapsiryhmälle katsomuksesta riippumatta

•    konsertit, lasten oikeuksien viikon / lapsen päivän konsertit
•    kauneimmat joululaulut, tuttuja joululauluja
•    elämyksellinen kristillisiä juhlaperinteitä esittelevä jouluvaellus, pääsiäisvaellus, adventtivaellus