Rippijuhlat

Rippikoulu on evankelis-luterilaisen kirkon kastekoulu. Rippikoulussa syvennytään siihen, mitä on kristillinen usko. Rippikoulussa pohditaan elämän eri kysymyksiä: ihmissuhteita, itsenäistymistä, perhettä, suhdetta itseemme, lähimmäisiimme ja Jumalaan.

Konfirmaatio

Rippikoulu päättyy konfirmaatioon, jossa nuoresta tulee seurakunnan täysivaltainen jäsen.

Konfirmaatio antaa oikeuden kummin tehtäviin ja oikeuden osallistua itsenäisesti ehtoolliselle sekä olla täysi-ikäisenä ehdokkaana seurakuntavaaleissa. Rippikoulun käyminen antaa mahdollisuuden myös kirkkohäihin.

Rippijuhlan aloittaa yleensä konfirmaatiomessu, johon juhlaväen toivotaan osallistuvan. Juhliin voi kutsua mukaan lähiomaiset, ystävät sekä kummit.

Rippikouluista kerrotaan lisää Jyväskylän seurakunnan nuorten sivuilla.

Nuoret ehtoollisella konfirmaatiomessussa.

Rippikoulu on puolen vuoden mittainen tutustuminen seurakuntaan ja kristilliseen uskoon. Usein rippikoulu käydään sinä vuonna, kun nuori täyttää 15 vuotta. Rippikoulun voi käydä myös aikuisena.

Rippikoulu edeltää rippijuhlia

Nuorta kannattaa juhlia. Yksi etappi monen nuoren elämässä on rippikoulun päättäminen, jonka jälkeen kirkossa järjestetään konfirmaatiojuhla. Lisäksi kotona voidaan järjestää rippijuhlat nuoren toiveiden mukaisesti.

Konfirmaatio tapahtuu jumalanpalveluksessa

Rippijuhlia vietetään rippikoulun käyneen ja konfirmoidun nuoren kunniaksi. Nuorelle rippijuhlat ovat tärkeä aikuistumisjuhla.

Rippijuhlien järjestäminen