Taulumäen kirkon arkkitehti Elsi Borg

Taulumäen kirkon suunnitellut Elsi Borg syntyi Nastolassa 3.10.1893 rovasti Nathanael Borgin ja hänen vaimonsa (o.s. Calonius) yhdeksänlapsisen perheen neljänneksi vanhimpana. Perheessä oli seitsemän tytärtä ja kaksi poikaa. Kun Elsi Borg oli 10-vuotias, perhe muutti Turkuun, jossa hän vuonna 1912 pääsi ylioppilaaksi Turun suomalaisen koulun jatkoluokilta. Taiteellisesti lahjakasta Elsiä kiinnostivat erityisesti kuvanveisto-opinnot, mutta vanhemmat eivät taidealaa hyväksyneet. Isoveli Kaarlo Borg sai kuitenkin puhuttua asiat sisarensa puolesta niin, että vanhemmat antoivat Elsille luvan aloittaa arkkitehtiopinnot Teknillisen korkeakoulun arkkitehtuuriosastolla.

Loma-ajat Petäjävedellä

Vaikka opinnot pitivät Elsi Borgin kiinni Helsingissä, vietti hän loma-aikojaan Petäjäveden pappilaan muuttaneen perheensä parissa rovasti Borgin kuolemaan, vuoteen 1918 saakka. Arkkitehdiksi Elsi Borg valmistui seuraavana vuonna. Hänen opettajinaan toimivat mm. arkkitehdit Yrjö Sadeniemi, Usko Nyström sekä Gustaf Nyström.

Jo varhain Elsi Borgia kiinnosti arkkitehtuurin ja ympäristön toisiinsa liittyminen. Opiskeluaikana hän työskenteli puutarha-arkkitehti Bengt Schalinin toimistossa ja valmistumisensa jälkeen, vuonna 1920 Borg dokumentoi linnojen puistoja ja puutarhoja Skånessa.

Nimimerkki Mesak Borg

Vuosina 1925-26 Borg työskenteli Viipurin asemakaavatoimistossa arkkitehti Otto-Iivari Meurmanin johdolla ja siirtyi sieltä arkkitehti Oiva Kallion toimistoon. Vuosi 1927 oli Borgille työteliäs. Hän teki mm. perspektiivikuvat Helsingin keskustasuunnitelmaan ja osallistui samalla kahteen arkkitehtikilpailuun. Nimimerkillä Mesak Borg oli mukana Jyväskylän maaseurakunnan kirkkokilpailussa.

Taulumäen kirkon suunnittelukilpailun voitto innosti Elsi Borgin itsenäisen arkkitehdin uralle. Borg perusti oman arkkitehtitoimiston vuonna 1927 ja se toimi vuoteen 1956 asti. Lisäansioita Borg hankki mm. tuotemerkkien suunnittelulla ja kirjojen kuvituksilla.

Kirkkoja ja kappeleita

Elsi Borgin tuotannossa nousevat esiin mm. seurakunnalliset rakennukset – kirkot ja kappelit – puolustusvoimille suunnitellut rakennukset, pankit, asuinrakennukset sekä ns. hoivarakennukset, joista tunnetuin on Helsingin Meilahteen vuonna 1946 valmistunut Lastenlinna. Uransa aikana Borg teki lukuisia kirkkojen korjaussuunnitelmia, mm. Petäjäveden vanhan kirkon korjaus vuonna 1928 seurakunnan 200-vuotisjuhlille sekä Keuruun uuden kirkon kunnostus vuonna 1956.

Elsi Borg avioitui vuonna 1930 taidemaalari Anton Lindforssin (1890-1943) kanssa. Pariskunta oli lapseton. Borg kuoli Helsingissä vuonna 1958.

Lähteet:

Jussi Jäppinen, Heli-Maija Voutilainen: Keski-Suomen kirkot.
Jussi Jäppinen, Heli-Maija Voutilainen: Uudeksi minä teen kaiken,

Jyväskylän maaseurakunnan vaiheita 1856­–2006.