Kuokkalan kirkko

Kuokkalan kirkko

050 549 7045 suntio

041 730 1114 suntio

Auki tapahtumien yhteydessä ja sovittaessa, ota yhteys suntioon.

Kirkkosaliin mahtuu 275 henkeä. Sakraalikerroksessa on keittiö sekä lastensali. Alakerrassa on kokous- ja työhuonetilat. Kirkon kerrospinta-ala on 1328 neliömetriä. Kirkko on lasten, nuorten ja perheiden kirkko, jonne myös ikääntyneet, kuten kaikki muutkin, ovat tervetulleita.

Kuokkalan kirkolla ei ole omaa paikoitusaluetta. Käytämme yleisiä pysäköintialueita. Kirkolla on kaksi invapaikkaa rakennuksen vieressä Syöttäjänkadulta saavuttaessa (invapysäköintilupa oltava).

Opastus ryhmille tulee tilata etukäteen. Tervetuloa!

Kuokkalan kirkko on yksityiskohtiaan myöten uniikki taideteos. Kirkkosalia ja kirkkotaidetta on suunniteltu messu-uudistuksen teologian näkökulmasta. Kuokkalan kirkon ulkoasu on sukua keskiaikaisille harmaakivikirkoille. Kivi on espanjalaista liuskekiveä. Kuokkalan kirkko vihittiin käyttöön Kynttilänpäivänä 7.2.2010. Kirkon rakennustyöt käynnistyivät 9.6.2008.

Sakraalikerroksen pääovi johtaa ns. kirkkotorille, josta oikealla on kirkkosali ja vasemmalla seurakuntasali; salit voi yhdistää yhdeksi tilaksi. Sisänäkymää hallitsee ainutlaatuinen kattorakenne, ns. verkkokuori, joka on koottu säteittäissahatusta suomalaisesta kuusilaudasta. Verkkomainen kuori taipuu katossa näyttäviksi holvikaariksi. Verkkokuoren keveys ja ylhäältä tuleva luonnonvalo ohjaavat katsetta ylöspäin, samoin kuin alttaritaideteos.

Kirkon ovat suunnitelleet arkkitehdit Anssi Lassila, Teemu Hirvilammi (Lassila Hirvilammi arkkitehdit Oy, Seinäjoki) ja Jani Jansson (Luonti arkkitehdit Oy, Jyväskylä). Kirkko sijaitsee vilkkaan liikekeskuksen vieressä, asutuksen rajanaapurissa. Siis keskellä kylää. Kirkon kauneus ja valoisa tunnelma ovat kuin silta parempaan tulevaisuuteen.

Kirkko on aiheeltaan Elämän leivän kirkko. Alttaritaideteos, Jeesus sanoo: ”Minä olen elämän leipä”, viittaa paitsi Kristuksen todelliseen läsnäoloon leivässä ja viinissä myös jokapäiväiseen leipään. Sen viesti on, että leipä kuuluu kaikille. Alttaritaideteoksen on tehnyt taiteilija Pasi Karjula.

Kirkon akustiikkaan on kiinnitetty erityistä huomiota. Kirkkotekstiilit on suunnitellut tekstiilitaiteilija Silja van der Meer. Kirkkotekstiilien aihe ”Murrettu” kutsuu jokaisen yksilön poistamaan nälkää ja puutetta omassa lähipiirissään. Seurakunta onkin eukaristinen (kiitos-ateria) yhteisö, joka pyrkii elämän lahjojen jakamiseen arjen konkreettisessa elämän yhteydessä.

Kirkon edessä aukiolla on 25 metriä korkea kellotorni. Tornin 23 erikokoista kelloa muodostavat noin kahden oktaavin CARILLON-soittimen. Kellot on valmistanut perinteikäs hollantilainen Petit-Fritsenin valimo, joka on valanut kelloja 1600-luvulta asti. Kellot tuovat uutta musiikkikulttuuria kaupunkiin.

Kelloja voi soittaa myös koskettimistolta. Ensimmäisenä Suomessa kelloissa on dynaamiset vasarat; äänen voimakkuutta voi siis säätää. Kellot ovat pieniä, pienimmät kuin kukkaruukkuja, suurimmat noin ämpärin kokoisia. Ääni on heleä ja kirkas.

Palkinnot ja tunnustukset

• Puupalkinto 2010, kunniamaininta
  • Euroopan unionin myöntämä Mies van der Rohe Award 2011, Espanja, palkintoehdokas ja valittu julkaisuun ja näyttelyyn 40 muun työn kanssa Euroopassa 2009-2010 valmistuneista rakennuksista
  • Reddot design award 2011, Saksa, kunniamaininta
  • Esillä 13. kansainvälisessä arkkitehtuurinäyttelyssä Venetsiassa, Italiassa 2012

YouTube-video

Tiedustelut ja varaukset:

050 363 2300 kaste- ja vihkivaraukset ym.

Esteetön kulku Esteetön kulku

ti 19.3. klo 13.00

ti 19.3. klo 13.00 -14.30

Vauvatupa

Tervetuloa kohtaamaan muita vauvaperheitä.
ti 19.3. klo 18.00

Kuokkamiehet

Miesten keskustelupiiri kokoontuu parillisten viikkojen tiistai-itoina
ke 20.3. klo 9.00

Cafe Kide

Tervetuloa!
ke 20.3. klo 18.00

nuortenmessu

Viikkomessu
to 21.3. klo 13.00 -13.15

Hartaushetki

Tervetuloa pieneen hartaushetkeen Kuokkalan kirkkoon!
to 21.3. klo 18.00

Milleniaalis-ilta

Luvassa naposteltavaa, yhdessäoloa, musiikkia ja syvällisiä keskusteluja tarkoituksesta, uskosta ja elämästä
Lämpimästi tervetuloa!