Selvitys seurakuntajaosta etenee

Keski-Suomen seurakuntien seurakuntajakoa koskeva selvitystyö etenee aikataulussaan.

Joulukuussa 2022 aloitettu seurakuntajaon selvitys on edennyt vaiheeseen, jossa on kuultu eri näkökulmia ja pohdittu organisaatiomallien etuja ja ongelmia. Kehittämiskonsultti Sami Lahtiluoman mukaan vaihtoehtoina on mietitty yhden seurakunnan mallia, jossa seurakuntia liittyisi Jyväskylään tai viiden seurakunnan seurakuntayhtymää.

Selvityksessä pohditaan seurakuntajaon uudistamista Jyväskylän, Toivakan, Joutsan, Muuramen, Uuraisten, Hankasalmen ja Petäjäveden seurakuntien osalta. Selvityksen parissa työskentelee eri seurakuntien luottamushenkilöistä ja johtavista viranhaltijoista koostuva neuvottelukunta.

Lahtiluoma luovuttaa selvitystyön raportin ja esityksensä Lapuan kapitulille tammikuun loppuun mennessä. Mikäli kapituli esittää uutta seurakuntajakoa Kirkkohallitukselle, tämä tekee lopullisen päätöksen esityksen pohjalta vuoden 2024 aikana.

Arto Viitala
Arto Viitala