Kirkon viestintäKirkon mediasäätiö myönsi 80 000 euroa tukea ohjelmantekijöille – teemoina ekologinen kestävyys, kuoleman kohtaaminen ja juutalaisuus

Kirkon mediasäätiö on myöntänyt tukea 17 ohjelmahankkeeseen yhteensä 81 500 euron arvosta. Kaksi kertaa vuodessa tukia jakava säätiö sai syksyn hakuun kaikkiaan 59 hakemusta.

Syksyn hakukierroksella nousivat uskonkysymysten lisäksi teemoina erityisesti luonto ja ekologinen kestävyys, monimuotoisuus ja inklusiivisuus, kuoleman kohtaaminen, yksilölliset elämänkulut ja niiden merkitys ympäröivään maailmaan sekä juutalaisuuden käsittely.

Iiris Härmän Kurkien äiti -dokumenttielokuva sai 8 000 euroa tuotantotukea. Guerilla Filmsin tuottama elokuva kertoo ihmisen ja luonnon välisestä suhteesta, elämänilosta ja naisen asemasta länsimaisessa ja iranilaisessa kulttuurissa viimeisen sadan vuoden aikana.

Luontodokumentti kuolevista linnuista sai puolestaan 5 000 euroa ennakkovalmistelutukea. Koko Production oy:n tuottama elokuva tutkii ihmisen mieltä, tunteita ja muutospotentiaalia murroksessa, jossa koko yhteiskunnan tulisi pystyä muuttamaan toimintaansa suhteessa elämäntapaamme ja luontoon.

Tuotantoyhtiö Danish Bear Productions oy sai 3 500 euroa ennakkovalmistelutukea dokumenttielokuvaan Kuinka kuolemme. Saattohoidon vapaaehtoisten ja heitä läheisesti seuraavan elokuvantekijän kautta avautuu ovi valonarkaan maailmaan, jossa voimme hidastaa tahtia ja tulla kuoleman ja sen lukuisten tuntemattomien sävyjen kosketeltaviksi.

Lisärahoitusta saivat myös useat tuotannot, joita Kirkon mediasäätiö on tukenut jo tuotantojen aiemmissa vaiheissa.

Luterilaisen kulttuurin säätiön tuottamalle Ristinmies ja minä – Nasaretin Mestarin tarina -dokumenttisarjalle myönnettiin 20 000 euroa tuotantotukea. Kyseessä on toinen osa kokonaisrahoituksesta. Sarja tuo esille Jeesus Nasaretilaisen tarinan uusimman tieteellisen tutkimuksen valossa. Sarja avaa juutalaisuudesta käsin Jeesuksen toiminnan historiallista taustaa.

Tuotantoyhtiö MRP Matila Röhr Productions oy sai 4 000 euroa tuotantotukea elokuvaan Nie allein – Ei koskaan yksin. Klaus Härön ohjaama elokuva kertoo toisen maailmansodan vaiheesta, jolloin Euroopassa eletään pimeää aikaa. Suomi vastaanottaa pakolaisia Saksasta ja Itävallasta, ja auttamisen keskiössä on suomalainen kauppias Abraham Stiller.

Kirkon mediasäätiö on 24 seurakunnan ja seurakuntayhtymän sekä Kirkkohallituksen vuonna 2005 perustama säätiö, joka tukee ja edistää uskontoa ja elämänkatsomusta käsittelevien ohjelmien sekä sähköisten hankkeiden tekemistä, levittämistä ja esittämistä valtakunnallisissa medioissa.

Tuen arviointikriteereinä ovat evankelis-luterilaisen kirkon arvoperusta ja valtakunnallisuus sekä peruslähtökohtana, että tukea myönnetään uskontoa ja elämänkatsomusta käsitteleville ohjelmille.

Thu Nov 16 14:36:00 EET 2023