Kirkkoneuvoston päätöksiä 29.11.2023

-    Kysymys samaa sukupuolta olevien parien vihkimisestä Jyväskylän seurakunnan tiloissa siirtyy Lapuan hiippakunnan tuomiokapitulin päätettäväksi, sillä Jyväskylän kirkkoneuvosto ja kirkkoherra olivat tilojen käytöstä eri mieltä. Jyväskylän kirkkoneuvosto äänesti asiasta keskiviikkoisessa kokouksessaan keskustelun jälkeen ja hyväksyi samaa sukupuolta olevien parien vihkimisen seurakunnan tiloissa äänin 8–5. Asiasta tehtiin valtuustoaloite keväällä. Aloitteen takana olivat kaikki Avaran kirkon, keskustan ja sosialidemokraattien valtuustoryhmien jäsenet sekä osa kokoomuksen valtuutetuista.

Kirkkoherra Arto Viitalan neuvostolle tekemän esityksen mukaan aloite ei antanut aihetta tehdä seurakunnan toimitilojen käyttöä koskevia uusia linjauksia. Aloitevastauksessaan hän totesi avioliittoon vihkimisen olevan kirkon ja sen seurakuntien kannalta niin tärkeä toiminto, ettei siihen liittyvien keskeisten käytäntöjen muuttamisen pidä kuulua yksittäisen seurakunnan tai viranhaltijan toimivaltaan.

Oskari Rantala teki Jari Tuukkasen kannattamana vastaesityksen, jonka mukaan Jyväskylän seurakunta mahdollistaisi seurakunnan tilojen käyttämisen samaa sukupuolta olevien parien vihkimisen aloitteessa esitellyllä tavalla.

Erkki Puhalainen, Tomi Pirttimäki, Jukka Linjama ja Raija Sipinen jättivät eriävän mielipiteen.

Kirkkoneuvoston kanta viedään tiedoksi kirkkovaltuustolle.

-    Kirkkoneuvosto hyväksyi Jyväskylän seurakunnan talousarvion vuodelle 2024 sekä toiminta- ja taloussuunnitelman vuosille 2024–2026. Kirkkovaltuusto käsittelee talousarvion joulukuussa. Investointeihin on vuodelle 2024 varattu 9 831 000 euroa. Vuosien 2024–2026 suunnitellut investoinnit ovat yhteensä 22 173 000 euroa. Säynätsalon kirkon peruskorjauksen kustannusarvio on 3,5 miljoonaa euroa (ensi vuodelle 2 029 000). Kaupunginkirkon peruskorjauksen kustannusarvio on 5 200 000 euroa, ja siihen on vuodelle 2024 varattu 1 500 000 euroa. Merkittäviä investointeja ovat myös muun muassa Lehtisaaren rakennustyöt ja Tikkakosken seurakuntakeskuksen peruskorjaus.

Lähetystyön avustusmäärärahoja esitetään jakautuvaksi vuonna 2024 kirkon virallisten lähetysjärjestöjen kesken seuraavasti:
Suomen Lähetysseura 333 534
Suomen Evankelisluterilainen Kansanlähetys 0
Suomen Luterilainen Evankeliumiyhdistys 0
Suomen Pipliaseura 40 429
Sanansaattajat 31 349
Lähetysyhdistys Kylväjä 26 870

Lähetystyön määrärahojen osalta pohjaesitykseen tehtiin vastaesitys muun muassa Lähetysyhdistys Kylväjän tuen säilyttämiseksi 53 741 eurossa (Erkki Puhalainen, kannatti Tomi Pirttimäki), mutta pohjaesitys voitti äänin 8–5. Erkki Puhalainen, Tomi Pirttimäki ja Raija Sipinen jättivät eriävän mielipiteen.

Uutista korjattu 30.11. kello 10.30: Eriävän mielipiteen tilojen käyttöön liittyvässä asiassa jätti neljä henkilöä, Raija Sipisen nimi lisätty neljänneksi.

Wed Nov 29 21:51:00 EET 2023