Yhteisvastuukeräys jalkautuu kävelykadulle

Keräyksen kotimaan osuus käytetään tänä vuonna ihmiskaupan uhrien auttamiseen. Yhteistyökumppaneita ovat  Monika-Naiset liitto ry, Pakolaisneuvonta ry,  Pro-tukipiste ry.  ja Rikosuhripäivystys.

Yhteisvastuukeräyksen kumppanijärjestöt esittäytyvät kävelykadulla torstaina 9.3.. Keräys näkyy myös JYPin kotiottelussa lauantaina.

Yhteisvastuukeräys jalkautuu kävelykadulle torstaina 9.3. Keräyksen kotimaan osuus käytetään tänä vuonna ihmiskaupan uhrien tunnistamiseen ja heidän auttamiseensa. Yhteistyökumppaneita ovat  Monika-Naiset liitto ry, Pakolaisneuvonta ry,  Pro-tukipiste ry.

ja Rikosuhripäivystys.

Tyypillistä ihmiskaupan uhria tai ihmiskauppiasta ei ole. Hän voi olla mies tai nainen, nuori tai vanha, suomalainen tai ulkomaalainen. Pelko, häpeä ja tiedottomuus omasta tilanteesta estävät ihmiskaupan uhria hakemasta apua itselleen. Samalla ne ovat keinoja, joilla ihmiskauppias kontrolloi uhriaan.
Ihmiskauppa on vakava yksilöön kohdistuva rikos ja ihmisoikeusloukkaus. Ihmiskaupalla tarkoitetaan rikollista toimintaa, jossa rikoksentekijä vaikuttaa uhrinsa päätöksentekokykyyn esimerkiksi erehdyttämällä, alistamalla tai käyttämällä hyväksi uhrin haavoittuvaista tai rikoksentekijästä riippuvaista asemaa ja saattaa näin uhrinsa hyväksikäytön kohteeksi.
Esimerkiksi luottavaisin mielin ulkomaille vaateliikkeeseen myyjäksi lähtenyt on todellisuudessa päätynyt kauppaamaan seksiä kadulle tai kokki pakotettu tekemään ravintolassa ympäripyöreitä päiviä ilman palkkaa.

Yhteisvastuukeräyksen yhteistyökumppanit esittäytyvät kävelykadulla torstaina 9.3. klo 14–18.  Lisäksi kävelykadulla on lipaskeräys.

Lipaskeräys on samana päivänä myös Seppälän ja Keljon marketeilla ja Minimanissa.

Leif Lindemanin konsertti kuullaan perjantaina 10.3. klo 19 Taulumäen kirkossa, ja sen tuotto käytetään  Yhteisvastuukeräyksen hyväksi.

Tempausten sarja päättyy lipaskeräykseen JYP:in kotiottelussa. JYP–KooKoo-ottelu on lauantaina 11.3. klo 17.

Tämän vuoden Yhteisvastuun  kansainvälisenä esimerkkikohteena on Lähi-Itä. Jordaniassa avustustyön painopisteenä on koulutus ja psykososiaalinen tuki noin 12−30-vuotiaille leireillä ja paikallisissa yhteisöissä asuville Syyrian pakolaisille. Israelissa ja Palestiinalaisalueilla tuetaan rauhankasvatustyötä nuorten medialukutaidon sekä ihmisoikeustuntemuksen parantamiseksi. Avun vie perille Kirkon Ulkomaanapu.Linkki avautuu uudessa välilehdessä

2017-03-09 13:28:00.0