Seurakuntavaalien ehdokasasettelu päättyy 17.9.

Suomen evankelis-luterilaisen kirkon seurakuntavaalit järjestetään marraskuussa. Vaalien ehdokasasettelu päättyy maanantaina 17.9.2018.

Ehdokkaana voi olla omassa seurakunnassaan, jos täyttää viimeistään vaalipäivänä 18 vuotta ja on ehdokasasettelun päättyessä kyseisen seurakunnan konfirmoitu jäsen. Ehdolle asetutaan valitsijayhdistyksen kautta, jonka on perustanut vähintään kymmenen äänioikeutettua henkilöä.

Valitsijayhdistyksen ehdokkaita voi yhdistää jokin yhteinen näkemys kirkon toiminnasta, esimerkiksi nuorten aseman vahvistaminen kirkossa. Listojen taustalla voi olla myös poliittinen puolue, herätysliike tai vaikkapa asuinalue.

Jyväskylän seurakunnan kirkkovaltuustoon vaaleissa valitaan 39 jäsentä. Valtuuston keskeisiä tehtäviä ovat muun muassa kirkollisverosta päättäminen, toiminta- ja taloussuunnitelman sekä tilinpäätöksen hyväksyminen, investoinneista ja kiinteistökaupoista päättäminen sekä uusien virkojen perustaminen.

Kaiken kaikkiaan vaaleissa valitaan seuraavaksi nelivuotiskaudeksi yli 8000 luottamushenkilöä yhteensä noin 400 seurakuntaan eri puolilla Suomea.

Varsinainen vaalipäivä on sunnuntai 18.11., ja ennakkoäänestysaika tiistaista lauantaihin 6.–10.11.2018.

Lisätietoja:
vt. hallintosihteeri Anneli Ijäs