Somevaikuttajat ottivat Ekopaasto-haasteen vastaan

Tänä vuonna evankelis-luterilaisen kirkon Ekopaasto-kampanjassa ovat mukana Äidin puheenvuoro -vlogista tuttu Inari Fernández sekä Aamukahvilla-blogia kirjoittava Henriikka Simojoki. Vuosittaisessa ilmastokampanjassa ihmisiä haastetaan tekemään oma paastolupaus ja jakamaan se somessa Ekopaasto-aihetunnisteella. Myös Fernández ja Simojoki tekevät omat paastolupauksensa.

- Haluan ehdottomasti haastaa itseni tekemään asioita selkeästi paremmin ja keskittymään elämässäni ongelmakohtiin ja sokeisiin pisteisiin, joissa on parantamisen varaa. Maailma ei parane sillä, että muutama ihminen muuttaa tapansa täysin, vaan että kaikki muuttavat tapojaan edes vähän parempaan suuntaan, Simojoki kertoo, miksi lähti kampanjaan mukaan.

- Ekopaasto-haaste tuli juuri oikeaan aikaan, sillä olin jo muutenkin miettinyt, miten lähden käsittelemään aihetta kanavallani, sanoo Fernández.

- Toivoisin, että yksilön vastuusta ilmastonmuutosasioihin voitaisiin puhua enemmän kannustavalla ja ei-syyllistävällä tavalla.

- Meidän perhe ei todellakaan ole täydellinen, mutta mietimme, mitä voisimme tehdä paremmin. Toivottavasti se kannustaisi myös muita miettimään asioita omalla kohdallaan. Paaston alkuun seuraajamme saavat asettaa meille tavoitteet, joihin jokainen meistä kiinnittää Ekopaaston aikana erityistä huomiota. Näiden toteutumisesta raportoimme sitten paaston lopuksi, Fernández kertoo.

Kirkko näyttää mallia ilmastoteoillaan ja ”paastolupauksellaan”: kirkkohallituksen viime viikolla hyväksymän Energia- ja ilmastostrategianLinkki avautuu uudessa välilehdessä tavoitteena on hiilineutraali kirkko vuoteen 2030 mennessä.

Keinoja ympäristöahdistuksen käsittelyyn

Viime vuoden kampanjaan kuuluneet tutkijatohtori Panu Pihkalan tuottamat viikkomateriaalit ovat tänäkin vuonna käytettävissä. Materiaalien avulla voi käsitellä ilmastonmuutokseen liittyviä tunteita kuten ympäristöahdistusta. Viikkomateriaaleista on kuultavissa myös audioversiot, joiden avulla voi paaston aikana hiljentyä viikoittain.

Ekopaasto käynnistyy tuhkakeskiviikkona 6.3. Kampanja toteutetaan verkossa, sosiaalisen median eri kanavissa kannustetaan ihmisiä paastoamaan ja käsitellään ympäristötunteita. Kahdeksatta kertaa järjestettävä kampanja jatkuu 20.4. saakka, jolloin juhlitaan pääsiäistä ja paaston päättymistä. Ekopaastossa innostetaan suomalaisia liittymään pääsiäispaastoon tavalla, joka osaltaan auttaa myös hillitsemään ilmastonmuutosta

Ekopaasto on Suomen evankelis-luterilaisen kirkon kampanja, jossa on vuosien aikana painotettu erilaisia ympäristöteemoja kristillisestä näkökulmasta sekä luterilaista paastoperinnettäLinkki avautuu uudessa välilehdessä.

Lisätietoja sekä ympäristötunteiden käsittelyn viikkomateriaalit osoitteessa ekopaasto.fiLinkki avautuu uudessa välilehdessä.

2019-03-06 10:46:00.0