Kristittyjen ykseyden rukousviikko alkaa

Ekumeenisen rukousviikon aineisto on laadittu tänä vuonna Latviassa. Sen teema on Kutsuttu julistamaan Jumalan suuria tekoja.
Ekumeeninen rukousviikko_M.png

Kahdeksan päivää rukousta ykseyden puolesta vuosittain aina samaan aikaan, 18.-25. tammikuuta. Kristittyjen ykseyden ekumeenisen rukousviikon perinteet ovat pitkät, sillä sitä on vietetty jo yli sata vuotta.

Vuoden 2016 ekumeenisen rukousviikon aineiston on valmistellut Latvian kristillisten kirkkojen työryhmä. Kristillinen kirkko on toiminut Latviassa suunnilleen yhtä pitkään kuin Suomessa.

Latvialainen työryhmä on valinnut rukousviikon teeman ensimmäisestä Pietarin kirjeestä. Pietari kutsuu kristittyjä Jumalan omaksi kansaksi, valituksi suvuksi, pyhäksi heimoksi ja kuninkaalliseksi papistoksi. Pyhässä kasteessa olemme syntyneet uudestaan vedestä ja Pyhästä Hengestä. Uusi identiteettimme Kristuksessa on lahja, mutta samalla se on myös tehtävä kamppailla hajaannusta, itseriittoisuutta ja kaikkea syntiä vastaan.

Kristittyjen ykseyden perustuksena on Jumalan sana. Ekumeenisella rukousviikolla meitä muistutetaan, että Jumalan suuria tekoja ei ole tarkoitettu yksityisomaisuudeksi.

Tasavallan presidentin allekirjoittamassa rukouspäiväjulistuksessa todetaan, että Raamatun mukaan Jumala kutsuu ihmisiä pimeydestä valoon, toivoon ja uudistumiseen. Ihminen saa kutsun julistaa Jumalan suuria tekoja ja liittyä niihin omassa elämäntavassaan. Jumalan teot, jotka tulevat ilmi Kristuksen ristissä ja ylösnousemuksessa, vapauttavat ihmisen toimimaan totuuden ja oikeuden puolesta.

Kristittyjen ykseyden rukousviikkoLinkki avautuu uudessa välilehdessä

Mon Jan 18 12:07:00 EET 2016