140-vuotiaan Jyväskylän Kaupunginkirkon juhlavuosi käynnistyy juhlavirrellä ja musiikkiseikkailulla

Jyväskylän Kaupunginkirkko

Yksi Jyväskylän keskustan tutuimmista maamerkeistä, Jyväskylän Kaupunginkirkko, täyttää tänä vuonna 140 vuotta. Arkkitehti L.I. Lindqvistin suunnittelema, romaanisia ja goottilaisia tyylejä edustava punatiilikirkko otettiin käyttöön ensimmäisenä adventtisunnuntaina vuonna 1880.

Komeaan ikään varttuneen kirkon juhlinta käynnistyy musiikin merkeissä. Kaupunginkirkon pitkäaikaisen kanttorin Risto Valtasaaren säveltämä ja virsirunoilija Leena Ravantin sanoittama Juhlavirsi ensiesitetään Kaupunginkirkossa 25.8. pidettävässä Viimeinen hoosianna -konsertissa. Konsertti striimataan ja se on nähtävissä myös seurakunnan Henki&elämä Youtube-kanavallaLinkki avautuu uudessa välilehdessä ja nettisivuilla.

Kaupunginkirkon juhlavirsi julkaistaan lisäksi virsivideona, joka vie katsojan ja kuulijan musiikilliselle seikkailulle erilaisiin musiikkityyleihin ja kirkon nykytodellisuuteen.

Videolla virressä soivat sävyt aina klassisesta kirkkomusiikista kansanmusiikkiin ja pianoballadeista discoon asti. Samalla katsoja voi ihailla rakastetun kirkon elämänmakuisia tunnelmia ja perinteikästä arkkitehtuuria. Muun muassa Semmareiden musiikkivideoiden tekijänä tunnetun Aki Tulikarin ohjaama video julkaistaan seurakunnan Henki&elämä Youtube-kanavallaLinkki avautuu uudessa välilehdessä tiistaina 25.8. kello 20.30 ja tämän jälkeen sen voi bongata myös seurakunnan muilla somekanavilla ja nettisivuilla.

Kaupunginkirkon varsinaista ”syntymäpäivää” juhlistetaan ensimmäisenä adventtina 29.11.2020 juhlajumalanpalveluksessa ja kirkkokahveilla. Muuta ohjelmaa julkaistaan syksyn mittaan pandemiatilanteen sallimissa puitteissa.

2020-08-19 13:52:09.0