Jumalanpalvelukset jatkuvat Säynätsalon kirkossa

Jumalanpalvelukset voivat jatkua Säynätsalon kirkossa myös talviaikaan. Jumalanpalveluksia oltiin siirtämässä seurakuntakodille kirkon sisäilmaongelmien vuoksi, mutta seurakunta arvioi tilannetta uudelleen ja totesi niiden jatkamisen kirkossa mahdolliseksi, kun tilat talvellakin tuuletetaan tehokkaasti.

Rakennuksessa tapahtuvaa oleskelua suositellaan pitämään lyhytaikaisena ja epäsäännöllisenä sekä järjestämään eri tilaisuudet talviaikaan seurakuntatalon tiloissa. Altistumisolosuhteista tehdyn arvion perusteella kirkon tiloissa on todennäköinen riski altistua sisäolosuhteiden haitallisille tekijöille. Olosuhdehaitat voivat korjaamattomina aiheuttaa terveydellistä haittaa tilojen käyttäjille. Kirkossa aloitetaan peruskorjaus lähivuosina.

Säynätsalon kirkkoon tehtiin keväällä 2020 kosteus- ja sisäilmatekniset kuntotutkimukset. Tutkimuksissa havaittiin muun muassa kreosoottiin viittaavaa hajua, jonka lähteenä ovat rakenteissa käytetyt pikieristeet. Lattiarakenteissa todettiin mikrobikasvua ja rakenteissa laaja-alaisia mikrobivaurioita.

2022-01-27 12:31:08.0