Kotomaamme – lauluja Suomen kesästä

Oi äiti armas op. 34

Kotomaamme

J. Sibelius: Ristilukki op. 27 no. 4

I. Hannikainen: A la Fontaine op. 12 no. 2 (Piano)

O. Merikanto: Merellä

L. Madetoja: Itkisit joskus illoin op. 25 no. 5

Suomalaisia kansanlauluja:

Läksin minä kesäyönä (sov. S. Palmgren)

Silloin minä itkin ensi kerran (sov. E. Melartin)

Karjalan kunnailla

Saunavihdat (sov. H. Kaski)

Minun kultani kaunis on (sov. S. Palmgren)

I. Hannikainen: Ilta (Piano)

I. Hannikainen:

Isä meidän op. 24

Matkamiehen virsi op. 18 no. 1

Rauha

Paulus Hartikainen, baritoni & Kaisu Pulkkanen, piano

Baritoni Paulus Hartikainen (s. 1996) tekee maisterin tutkintoa Helsingissä Taideyliopiston Sibelius-Akatemiassa kirkkomusiikin osastolla. Hänen opettajanaan toimii Petteri Salomaa. Pauluksen opintoja ovat tukeneet mm. Selim Eskelin - ja Martin Wegeliuksen muisto -säätiöt.

Pianisti Kaisa Pulkkanen (s. 1997) opiskelee musiikin maisteriksi Taideyliopiston Sibelius-Akatemiassa opettajinaan Juhani Lagerspetz ja Teppo Koivisto. Hän työskentelee pianonsoiton opettajana ja on keskittynyt opinnoissaan soolo-ohjelmiston lisäksi erityisesti liedmusiikkiin. Kaisaa on kuultu mm. Leevi Madetoja -pianokilpailun finaalissa 2018.

Duona Hartikainen ja Pulkkanen ovat konsertoineet eri puolilla Suomea, ja syksyllä 2021 he esiintyivät Helsinki Lied -kilpailun finaalissa. Duon liedopettajana toimii Keval Shah, ja he ovat syventäneet liedopintojaan mm. Andreas Schmidtin ja Ian Bostridgen mestarikursseilla.

Konsertissa soi suomalaisen kesän tunnelmat kevään riemullisista sävelistä kesäyön melankoliseen hartauteen. Ohjelmassa on sovituksia tunnetuimmista kansanlauluista sekä kesäisiä lauluja suomalaissäveltäjiltä, kuten Jyväskylässä syntyneeltä ja vaikuttaneelta Ilmari Hannikaiselta sekä Oskar Merikannolta.

Suomen kesässä soivat tunteikkaat sävelet: ilmaisuvoimaisia ja ikivihreiksi jääneitä lauluja ovat säveltäneet muiden muassa Ilmari Hannikainen (1892–1955) ja Oskar Merikanto (1868–1924). Hannikainen toimi pianonsoiton opettajana ja professorina Sibelius-Akatemiassa ja Merikanto oli mm. Johanneksenkirkon urkuri ja Suomalaisen Oopperan perustaja ja ensimmäinen kapellimestari.

Merikannon laulutuotanto on kansanomaisuudessaan pysytellyt suurten yleisöjen suosiossa näihin päiviin asti. Ilmari Hannikaisen sävellystuotanto keskittyy hänen opiskelu- ja nuoruusvuosiinsa, sillä hän keskittyi myöhemmällä iällä opetustyöhön ja esiintyvän taiteilijan elämään. Molempia säveltäjiä yhdistää se, että he olivat erittäin taitavia pianisteja, mikä näkyy molempien tuotannossa virtuoottisena ja mielikuvituksekkaana pianon käyttönä.

Jyväskyläläislähtöisen Hannikaisen tuotannosta löytyy virtuoottisen pianisti-säveltäjän lisäksi koruton, hengellinen puoli. Hautajaisissa usein kuultava Matkamiehen virsi on tästä oiva esimerkki. Laulu syntyi 1920-luvulla Hannikaisen surressa isoveljensä kuolemaa.

Konsertissa kuullaan myös kansanlauluja, jotka ovat suomalaisten säveltäjien hurmaavasti sovittamia.