Testamenttilahjoitus Jyväskylän seurakunnalle

Tekemällä testamentin voit varmistaa, että omaisuutesi tai haluamasi osuus siitä menee Sinulle tärkeään tarkoitukseen.

Testamentti on tahdonilmaus siitä, kenelle ja mihin tarkoitukseen haluat omaisuutesi menevän. Jos et ole laatinut testamenttia, omaisuutesi jaetaan lain mukaisessa perimysjärjestyksessä. Jos sinulla ei ole lakimääräisiä perillisiä, omaisuutesi menee valtiolle. Vain testamentin tekemällä voit vaikuttaa siihen, kenelle omaisuutesi menee.

Jyväskylän seurakunnan arvot ovat usko, toivo ja rakkaus. Missiomme on kutsua elämään Jumalan yhteydessä sekä pitämään huolta lähimmäisistä ja luonnosta. Testamentilla jaat omaisuutesi oman tahtosi ja arvojesi mukaisesti. Testamenttilahjoituksesi voi olla pieni tai suuri. Pienelläkin lahjoituksella voi olla yksittäiselle ihmiselle suuri merkitys.

Testamenttilahjoitus on vapaa perintöverosta, kun se kohdistuu seurakunnalle. Näin ollen testamentilla määräämäsi omaisuus menee kokonaisuudessaan Jyväskylän seurakunnan kautta haluamaasi tarkoitukseen.

Käytämme testamenttivarat Jyväskylän seurakunnan työhön testamentin tekijän testamentissa määräämällä tavalla, esimerkiksi diakoniaan, nuorten toimintaan, aikuistoimintaan, vanhustoimintaan tai perheiden parissa tehtävään työhön. Toivomme, että testamenttilahjoittaja määrittelee, mihin kohteeseen testamenttivarat käytetään. Jos testamentin laatija ei ole esittänyt erityistoivomuksia, voimme kohdistaa varat sinne, missä tarve on kulloinkin suurin.

Testamenttiin otettava testamentin toimeenpanijan määräys helpottaa käytännön asioiden hoitoa aikanaan.

Testamentin tekeminen käytännössä

Testamentin tekeminen on helppoa, mutta on kuitenkin ehdottoman tärkeää noudattaa laissa säädettyjä muotovaatimuksia, jotta testamentti on pätevä. Tämän vuoksi on suositeltavaa, että testamentti laaditaan juristin avustuksella esim. pankin notariaattipalvelussa tai asianajotoimistossa.

Testamentti on päivättävä ja tehtävä kirjallisesti kahden todistajan ollessa yhtä aikaa läsnä. Sen jälkeen kun testamentin tekijä on allekirjoittanut testamentin tai tunnustanut siinä olevan allekirjoituksen omakseen, todistajien on todistettava testamentti ja todistuslausumansa nimikirjoituksillaan.

Allekirjoituksen yhteyteen on merkittävä todistajien asuinpaikka ja ammatti sekä todistamisen paikka ja aika. Testamentin todistajan esteellisyydestä säätävä perintökaaren 10 luvun 4 § kuuluu näin:

”Testamentin todistajaksi älköön otettako henkilöä, joka on viittätoista vuotta nuorempi tai joka sieluntoiminnan häiriön vuoksi on kykenemätön todistamaan, älköönkä testamentin tekijän puolisoa tai sitä, joka on testamentin tekijään suoraan takenevassa tahi etenevässä sukulaisuudessa taikka lankoudessa, eikä myöskään hänen veljeänsä tai sisartansa tahi näiden puolisoa taikka hänen ottovanhempaansa tai ottolastansa. Älköön kukaan todistajana todistako määräystä, joka tehdään hänen, hänen puolisonsa tai jonkun hyväksi, joka on häneen sellaisessa suhteessa kuin 1 momentissa on sanottu. Sitä, joka on testamentissa määrätty sen toimeenpanijaksi, ei tämä määräys sinänsä estä olemasta todistajana.”

Testamenttia voit halutessasi aina muuttaa tai peruuttaa sen. Testamentti tulee säilyttää huolellisesti ja niin, että se on helposti löydettävissä.

Jos Sinulla ei ole rintaperillisiä, voit määrätä testamentilla kaikesta omaisuudestasi. Rintaperillisillä on lähtökohtaisesti aina oikeus lakiosaan, eli testamentista huolimatta heillä on oikeus saada puolet heille muutoin tulevan perinnön arvosta.

Sinun tahtosi tulevaisuuteen

Testamenttilahjoitus on sijoitus tulevaisuuteen – siihen, millaista maailmaa haluat olla tekemässä vielä oman elämäntyösi päätyttyä.

Testamentti on mahdollisuus kertoa omien arvojesi mukainen tahto ja varmistaa, että sitä kunnioitetaan kuolemasi jälkeen. Testamentin tekemisellä voit vaikuttaa siihen, millä tavoin jäät vaikuttamaan toisten ihmisten elämään.

Hallintojohtaja
Hallintopalvelut