Suositut opastetut kävelykierrokset hautausmailla jatkuvat – kesän uutuutena taide sekä Lahjaharjun hautausmaa

Vanhan hautausmaan kävelykierrosten tiedot, kuva hautausmaapatsaasta ja vanha kuva naisesta huivi päässään.

Jyväskylän seurakunta ja Visit Jyväskylä Region järjestävät tänäkin kesänä suosittuja kävelykierroksia Jyväskylän hautausmailla. Asiantuntevan paikallisoppaan johdattamana on helppo syventää tietämystään muistojemme lehdoista, niiden taiteesta ja niihin haudatuista merkkihenkilöistä. Kierroksen jälkeen voi viivähtää musiikillisessa hartaushetkessä kappelissa.

Kierrokset Vanhalla hautausmaalla

Hautamuistomerkkien taidetta Vanhalla hautausmaalla
Kesän 2023 uutuuskierroksella tutustutaan Vanhan hautausmaan hautamuistomerkkien taiteeseen ja tarinoihin. Varakkaat jyväskyläläiset suvut pystyttivät komeita hautamuistomerkkejä, joihin moniin tilattiin esimerkiksi veistoksia. Lisäksi tutustumme hautausmaan julkisiin taideteoksiin, kuten Gunnar Finnen Uhriliekkiin.

• To 6.7.2023 klo 18
  • To 20.7.2023 klo 18

Naisten vuoro – Vanhan hautausmaan opastettu kävelykierros
Naiset ovat kaupunkimme historian eri vaiheissa toimineet sekä näkyvinä että taustalle jääneinä vaikuttajina. Kierroksen päähenkilöinä ovat naiset, jotka ansaitsevat tulla mainituiksi joko omien meriittiensä ansioista tai joiden puolisoiden teot ja toimet ovat saaneet tilaa julkisuudessa. Joka tapauksessa tällä kertaa mainitaan naiset ensin.

• To 13.7.2023 klo 18

Lähtö: Vanhan hautausmaan Tourukadun puoleiselta portilta.
Kesto: 1,5 tuntia
Esteettömyys: Kierrokset voidaan toteuttaa esteettömästi, mutta kulkuväylät ovat kapeita.

Liput (5 €) ostetaan etukäteen kaupungin verkkokaupasta tai matkailuneuvonnasta (Asemakatu 7). Osallistujat voidaan jakaa kahteen ryhmään.

Kävelykierros Lahjaharjun hautausmaalla

Lahjaharjun hautausmaa on entisen Jyväskylän maaseurakunnan hautausmaa, jonka vanhimmat haudat ovat 1800-luvun lopulta. Kierroksella pysähdymme mm. kulttuurihenkilöiden ja nimensä maalaiskunnan historiaan jättäneiden henkilöiden haudoilla.

• To 27.7.2023 klo 18

Lähtö: Lahjaharjun hautausmaan kappelin edestä.
Kesto: 1,5 tuntia

Opastettuja hautausmaakävelyitä järjestetään myös Korpilahden hautausmaalla

Kierrokset ovat maksuttomia eikä ennakkoilmoittautumista tarvita. Kierroksille on säävaraus.

• Su 2.7. klo 18 kuljetaan koko kierros. Lähtö vanhan kappelin nurkalta.
  • To 13.7. klo 18 kierretään Sankarihautausmaalla. Lähtö museon nurkalta, Martinpolku 10.
  • Su 16.7. klo 18 kuljetaan teemalla kirkonmiehiä ja naisiakin.
  • To 20.7. klo 18 kierroksen teema on hautakivet kertovat. Lähtö vanhan kappelin nurkalta.

Thu Jun 08 15:13:00 EEST 2023