Jyväskylän seurakunta valmiina ottamaan vastaan Ukrainan pakolaisia

Jyväskylän seurakunta on valmistautunut ottamaan vastaan Ukrainasta Jyväskylään saapuvia pakolaisia ja tarjoamaan heille majoituskäyttöön leirikeskuksiaan. Hätämajoitusta voidaan tarjota hyvin lyhyelläkin varoitusajalla esimerkiksi Koivuniemen leirikeskuksessa sekä Vesalan Rysässä. Lisäksi seurakunnan on mahdollista tarjota käyttöön myös muutamia asuntoja. Tilannetta seurataan yhteistyössä muun muassa SPR:n kanssa ja majoitusratkaisuja tehdään tarpeen mukaan.

Seurakunnassa on valmistauduttu myös kohtaamaan pakolaisia ja tarjoamaan henkistä tukea sekä mahdollisesti tiloja ihmisten kohtaamisille.

Jyväskylän seurakunta tekee pakolaisten vastaanottamisessa ja majoitusten suunnittelussa yhteistyötä Jyväskylän kaupungin sekä muiden viranomaistoimijoiden, järjestöjen ja seurakuntien kanssa. Tällä viikolla alkaa myös Kotimaanavun paikallinen keräys, jolla kerätään varoja Jyväskylään saapuvien ukrainalaisten auttamiseen. Tarvetta on esimerkiksi lastentarvikkeille ja kerätyt varat suunnataan niiden hankintaan.

Suomen evankelis-luterilaisen kirkon seurakunnat eri puolilla Suomea ovat valmistautuneet tai käynnistäneet valmistautumisen pakolaisten vastaanottamiseen. Kokonaisvastuu laajamittaiseen maahantuloon reagoimisessa on Maahanmuuttovirastolla. Suomeen tulevaa muuttoliikettä koordinoi sisäministeriön perustama ryhmä, jossa mukana on Kirkkohallitus sekä useiden ministeriöiden lisäksi muun muassa Maahanmuuttovirasto, Kuntaliitto ja Suomen Punainen Risti.

2022-03-14 14:10:05.0