Pirkko Saisiolle Kirkon kulttuuripalkinto 2021

Vuoden 2021 Kirkon kulttuuripalkinnon saaja on kirjailija Pirkko Saisio teoksestaan Passio. Arkkipiispa Tapio Luoma jakoi palkinnon Helsingissä tiistaina 22.3.2022.

Palkintoperusteluissa todetaan, että Pirkko Saision teos Passio on laaja, kulttuurihistoriallinen läpileikkaus eurooppalaisen kulttuuriin ja historiaan, joka teoksessa alkaa 1400-luvun Firenzestä ja päättyy 1950-luvulle Helsinkiin.

"Saisio vie lukijan notkeasti eri tilanteisiin ja kuljettaa tarinaa ajasta toiseen asettamalla lukijan seuraamaan elämän iloja ja tragiikkaa. Tätä heijastaa talouden ja vallankäytön rajat niin juutalaisessa kulttuurissa kuin neuvostoajan vankileirillä. Juonen ytimessä kulkee kulta-aarre, ja keskiössä on ennen kaikkea ihmisen kurkottaminen onneen, rakkauteen ja toivoon. Kaiken aikaa mukana kulkee tuhon uhka ja elämän rajallisuus. Passion henkilöt katsovat kirkkoon ja Jumalaan ja etsivät vastausta. Saisio ei tarjoa pysyvää ja yksinkertaista vastausta, vaan kirjan juoni – tai sen puuttuminen – on kuva eurooppalaisen ihmisen etsinnän jatkumisesta."

”Passio-teoksessa Saision kuvaus ihmisestä, elämästä ja Jumalasta on erityisen puhutteleva. Elämän intohimon ja myös kohtuuttomien vaikeuksien keskellä toivo ja pyhän kohtaaminen tapahtuvat yllättäen.”

Perusteluissa todetaan myös, että Pirkko Saision taiteellinen ura on kokonaisuudessaan ollut erittäin merkittävä lukuisien romaanien ja näytelmien osalta. Niissä Saisio on ihmisläheisellä, intohimoisella ja peräänantamattomalla tavalla puolustanut erityisesti tasavertaista naisten ja seksuaalisten vähemmistöjen kohtelua.

Kirkkohallitus myöntää vuosittain Kirkon kulttuuripalkinnon kristillisen sanoman kannalta merkityksellisestä esittävästä taiteellisesta toiminnasta ja kulttuuriteosta. Palkinto on arvoltaan 6 000 euroa. Palkintoa on jaettu vuodesta 1992. Palkinto myönnetään kirkkohallituksen täysistunnon nimeämän työryhmän esityksestä.

Tue Mar 22 15:00:00 EET 2022