Jyväskylän kirkoissa kuljetaan pääsiäiseen läpi surun, ilon ja toivon

Jyväskylän seurakunnan pääsiäinen

Jyväskylän seurakunnan kirkot ovat avoinna kristittyjen yhteiseen suureen juhlaan. Hiljaisella viikolla muistelemme Kristuksen kärsimystietä palmusunnuntaista pitkäperjantaihin. Hiljainen viikko päättyy pääsiäiseen – Kristuksen ylösnousemusjuhlaan.

Pääsiäistä vietetään tänä vuonna ilman koronaan liittyviä kokoontumisrajoituksia. Turvallisuus huomioidaan tapahtumissamme maskisuosituksen, hyvän käsihygienian sekä turvavälien kautta.

Jumalanpalveluksia
Hiljaisella viikolla on useita jumalanpalveluksia kaikissa seurakunnan kirkoissa. Kiirastorstaina 14.4. vietämme yhdessä pyhää ehtoollista ja pitkäperjantaina 15.4. muistamme ristiinnaulittua Jeesusta kuolinhetken rukoushetkissä ja muissa jumalanpalveluksissa.
Pääsiäisyön messua vietetään useissa kirkoissa: kello 22 Kuokkalan kirkossa, kello 23 Kaupunginkirkossa, Korpilahden kirkossa, Kortepohjan seurakuntakeskuksessa ja Taulumäen kirkossa.
Lapuan hiippakunnan uusi piispa Matti Salomäki on mukana pääsiäispäivän iltamessussa su 17.4. kello 18 Taulumäen kirkossa.

Lasten pääsiäinen
Jyväskylän seurakunnassa on paljon ohjelmaa pääsiäisenä myös lapsille.
Tikkakosken kirkon pääsiäisnäytelmässä kuljetaan Jeesuksen jalanjäljissä kuvien, musiikin ja erilaisten henkilöiden kautta ti–ke 12.–13.4. kello 18 ja 19.
Vaajakosken alueseurakunnan pääsiäispolku osoitteessa Varaslahdentie 6 on avoinna 8.–18.4. välisenä aikana. Pihalla kiertävälle polulle voi pistäytyä silloin, kun itselle parhaiten sopii.
Lasten pääsiäiskirkkojen lisäksi ohjelmassa on muun muassa koko perheen pääsiäistapahtuma Sepän Kipinässä kauppakeskus Sepässä ma 11.4. kello 16.30–19.30. Pääsiäisen iloa pienille ja suurille on luvassa Sepän Kipinässä myös ma 18.4. kello 11–16.

Pääsiäinen Youtubessa, radiossa ja televisiossa
Jyväskylän seurakunnan pääsiäisajan jumalanpalveluksia voi seurata myös suorana lähetyksenä Henki ja elämän Youtube-kanavalla osoitteessa youtube.com/henkielama:
Palmusunnuntain messu su 10.4. kello 10 Säynätsalon kirkosta
Kiirastorstain messu to 14.4. kello 19 Palokan kirkosta
Pitkäperjantain sanajumalanpalvelus pe 15.4. kello 10 Palokan kirkosta
Pääsiäisyön Hieman erilainen jumalanpalvelus la 16.4. kello 23 Taulumäen kirkosta
Pääsiäispäivän messu su 17.4. kello 18 Taulumäen kirkosta
2. pääsiäispäivän messu ma 18.4. kello 18 Taulumäen kirkosta

Yle Radio 1 lähettää su 17.4. pääsiäispäivän jumalanpalveluksen suorana Palokan kirkosta kello 10.
Toisen pääsiäispäivän televisiojumalanpalveluksena lähetetään uusintana kahden vuoden takainen Tiellä Jerusalemiin – pääsiäisen musiikkijumalanpalvelus. Gospel Covertajien lauluissa silminnäkijät kertovat hiljaisen viikon ja pääsiäisen tapahtumista Jerusalemissa. Saarnaajana Studiokirkossa on Jyväskylän seurakunnan pastori Ville Tikkanen. Tiellä Jerusalemiin -musiikkijumalanpalvelus TV 1:ssä su 18.4. kello 10.
Yle TV1 esittää dokumentin Paavo ja minä – Viimeisten kiusausten tarina pitkäperjantaina 15.4. kello 9 ja pääsiäissunnuntaina 17.4. kello 12.45. Dokumentissa Kuopion hiippakunnan piispa Jari Jolkkonen kertoo Paavo Ruotsalaisen elämäntarinaa. Dokumentin oopperanäytteet ovat Jyväskylän Oopperan alkuvuonna esitetystä Viimeiset kiusaukset -oopperasta, jonka tuotannossa myös Jyväskylän seurakunta oli mukana.

Jyväskylän Pääsiäinen -taidefestivaali
Kaiken ikäisille kaupunkilaisille suunnattu pääsiäisajan taidefestivaali Jyväskylän Pääsiäinen toteutetaan kirkoissa ja eri puolilla kaupunkia 10.–18.4. Jyväskylän Pääsiäinen on osa Jyväskylän seurakunnan pääsiäisajan tapahtumia. Taidefestivaalin tarkempi ohjelma löytyy Jyväskylän seurakunnan nettisivuilla osoitteessa jyvaskylanseurakunta.fi.

2022-04-08 15:15:20.0