Diakonian juhlavuosi huipentuu juhlamessuun 11.9.

Diakonian juhlavuoden logo (vaaka) kopio.jpg

Kirkon diakonian juhlavuosi huipentuu Jyväskylässä Taulumäen kirkossa vietettävään juhlamessuun 11. syyskuuta kello 12. Syyskuun alussa tulee kuluneeksi 150 vuotta siitä, kun Suomessa vihittiin virkaan ensimmäinen diakonissa.

Diakonia eli kirkollinen sosiaali- ja terveystyö on kristillisten kirkkojen ja seurakuntien tekemää sosiaalista palvelu- ja avustustyötä. Juhlavuotena nostetaan esiin diakonian vihkimysvirkaa, ammatillista diakoniatyötä ja kaikkia diakonian toimijoita.

Juhlavuosi näkyy Jyväskylän seurakunnassa monin tavoin. Diakoniatyötä on tuotu monipuolisesti esiin sosiaalisessa mediassa ja diakoniatyöntekijät ovat jalkautuneet kahvikärryineen eri puolille seurakuntaa. Diakonian viran juhlapäivää eli D-dayta juhlistetaan 1. syyskuuta muun muassa Sepän kauppakeskuksessa kello 12–14 ja Kompassilla kello 14–16.

– Diakonia kutsuu edelleen kaikkia toteuttamaan lähimmäisenrakkautta ja edistämään ihmisarvoista elämää. Kuljemme haavoittuvassa asemassa olevien ihmisten rinnalla ja etsimme ratkaisuja arjen haasteisiin, Jyväskylän seurakunnan diakonian asiantuntija Kirsi Lepoaho sanoo.

Valtakunnallisesti vuotta juhlitaan Helsingissä järjestettävillä diakoniapäivillä syyskuun puolivälissä.

Wed Aug 24 15:11:00 EEST 2022