Kirkkovaltuuston keski-ikä nousee

Jyväskylän seurakunnan kirkkovaltuuston valittujen keski-ikä nousi edellisistä vaaleista. Valtuutettujen keski-ikä on alustavien tulosten mukaan 56 vuotta. Vuoden 2018 valittujen valtuutettujen keski-ikä oli 51 vuotta.

Valtuuston nuorin on 23-vuotias opiskelija Siiri Muhonen (SDP ja sit.). Iäkkäimmät valtuutetut ovat pitkän linjan luottamushenkilöt 77-vuotiaat Tuulikki Väliniemi (SDP ja sit.) ja Raija Sipinen (Seurakuntaväen valitsijayhdistys). Kokonaisuudessaan kirkkovaltuustoon äänestettiin neljä alle 30-vuotiasta päättäjää.

Vuoden 2022 vaaleissa valtuustoon valittiin 25 naista ja 14 miestä. Sukupuolijakauma on viime vaaleissa vaihdellut niin, että nais- ja miesenemmistöt ovat vuorotelleet. Neljä vuotta sitten valitussa valtuustossa oli naisia 56 ja miehiä 44 prosenttia. Naisten enemmistö vahvistui tämän vuoden vaaleissa ja kipusi 64 prosenttiin.

Mon Nov 21 01:37:49 EET 2022