Suomessa kehittynyt perheneuvonta kiinnostaa maailmalla – Toimintaa ollaan käynnistämässä useissa maissa

Kirkon perheneuvonta kiinnostaa nyt eri puolilla maailmaa, ja toimintaa ollaan käynnistämässä useissa uusissa maissa, kuten Unkarissa ja Kambodžassa.

Perheneuvonta sai alkunsa Tampereella toisen maailmansodan jälkeen, kun avioerojen rajuun kasvuun havahduttiin. Kirkollisverovaroin tarjottu perheneuvonta on suomalainen menestystarina: vuosittain tukea saavat tuhannet pariskunnat ja perheet.

Suomen Lähetysseuran työntekijä Pia Ruotsala on vienyt perheneuvontaa maailmalle: ensin Viroon ja nyt Kambodžaan. Hän toimii myös koollekutsujana ensimmäisessä globaalin kirkon perheneuvonnan webinaarissa 12.1., johon mukaan on kutsuttu perheneuvojia ja työn tukijoita.

- Eri maista on tullut tilausta kansainväliselle yhteistyölle. Perheneuvojilla on tarve tulla kokoon ja kohdata kollegoita, jotka tekevät samaa työtä eri kulttuureissa, Ruotsala kuvailee.

Esimerkiksi Kambodžassa Ruotsala kouluttaa ensimmäistä sukupolvea perheneuvojia, jotka valmistuvat ensi kesänä. Heille maailmalla työskentelevien kollegoiden vertaistuki on tärkeää. Toisaalta myös pitkään alalla toimineet suomalaiset perheneuvojat voivat saada webinaarista eväitä monikulttuuristen pariskuntien kohtaamiseen.

Mikä on perheneuvojien osaamisen ydin?

Globaali webinaari on kiinnostanut myös työn mahdollistajia. Webinaariin tuovat omat tervehdyksensä Suomen ja Viron arkkipiispat Tapio Luoma ja Urmas Viilma sekä Kambodžan piispa Sreyliak Touch.

Arkkipiispa Tapio Luoma painottaa perheneuvojien mahdollisuutta jakaa osaamistaan webinaarissa:

- Perheneuvonta lähtee syvästä kirkon itseymmärryksestä kulkea Jumalan luoman ja rakastaman ihmisen rinnalla erilaisissa elämäntilanteissa. Kansainvälinen yhteistyö ja oppiminen puolin ja toisin voi tukea ja rakentaa kaikkien osallistujien osaamista juuri tässä työssä, jossa kirkko on mukana ihmisten arjessa merkityksellisellä tavalla.

Luoma vieraili viime vuoden marraskuussa Namibiassa ja Etelä-Afrikassa ja toi sieltä mukanaan viestiä, että myös näissä maissa olisi kiinnostusta ja tarvetta perheneuvonnalle naisiin kohdistuvan väkivallan vuoksi.

Webinaarin pääpuheenvuoron pitää Suomen kirkon vastaava perheneuvonnan kouluttaja Anne Anttonen. Hän puhuu kirkon perheneuvojien identiteetistä.

Ohjelmaan on jätetty aikaa pienryhmäkeskusteluille, joissa osallistujilla on mahdollisuus pohtia kansainvälisen yhteistyön hyötyjä ja omaa ammatillista identiteettiään – mikä on se ydin, joka eri maista tulevia perheneuvojia yhdistää.

- Voimme käydä keskusteluja kollegoina, vertaisina, ja oppia toinen toisiltamme, Ruotsala kertoo.

Mon Jan 09 11:26:00 EET 2023