Kokeile kohtuutta Ekopaastossa: arjen teoilla ja toivon sanoilla kohti kestävämpää elämää

Suomen evankelis-luterilaisen kirkon vuosittainen EkopaastoLinkki avautuu uudessa välilehdessä käynnistyy jälleen tuhkakeskiviikkona 22.2. ja päättyy pääsiäislauantaina 8.4.

Ekopaasto rohkaisee kohtuuteen ja kutsuu vahvistamaan luontosuhdetta - ja sitä kautta omalta osaltaan hillitsemään ilmastonmuutosta. Seitsemän viikkoa kestävän Ekopaaston aikana voi kokeilla elämäntavan muutoksia, oman arjen hiljentämistä ja kohtuullistamista.

Vuoden 2023 kampanjan teemana on ”Arjen tekoja, toivon sanoja.” Tänä vuonna kampanjassa korostetaan toivon merkitystä ja yhteisöllisyyttä. Kampanjan aikana vinkataan, minkälaisia valintoja voi tehdä maapallon kannalta kestävämmän elämän puolesta.

Mielenrauhaa ja resilienssiä itselle mahdollisten tekojen kautta

Ekopaastossa rohkaistaan toivoon tieteen ja yhteisen tekemisen kautta: ilmastonmuutos, luonnonvarojen ylikulutus, luontokato ja muut kestävyyden ongelmat asettavat niin yksilön kuin ihmiskunnan koville, mutta ne voidaan voittaa yhdessä.

Yksittäisten ihmisten omassa elämässään tekemät valinnat ja teot ovat tärkeitä. Taitoja voi myös oppia: arjen kekseliäisyys ja kätevyys ovat tärkeitä kestävämmän tulevaisuuden rakentamisessa. Yksilön valintojen yhteisvaikutus ja poliittinen vipuvoima on suuri, ja ne kirittävät kaupunkeja, kuntia, yrityksiä ja valtioita tekemään käyttäytymistä tukevia ja ohjaavia päätöksiä.

Tunne oman elämän hallinnasta voi myös kasvattaa yksilöiden ja sitä kautta yhteiskunnan henkistä kestävyyttä vaikeiden tai mahdottomienkin haasteiden edessä. Yksittäisen ihmisen ei kuitenkaan pitäisi syyllistyä maapallon kokoisten ongelmien edessä, ja sen takia Ekopaastossa rohkaistaan kaikkia tekemään itselleen mahdollisia tekoja.

Ekopaasto toteutetaan vuonna 2023 yhteistyössä kirkon monivuotisten yhteistyökumppanien Suomen ympäristökeskuksen ja Marttojen kanssa. Kampanjakasvoina näkyvät arkkipiispa Tapio Luoma, Marttaliiton pääsihteeri Marianne Heikkilä ja Syken pääjohtaja Leif Schulman. Kampanjan aikana julkaistaan kolmikon pohdintoja ja keskustelujaLinkki avautuu uudessa välilehdessä arjen valinnoista sekä toivon ja kestävän tulevaisuuden rakentamisesta.

Kampanjan aikana Suomen ympäristökeskuksen tutkijat muistuttavat myönteisistä ympäristökehityskuluista, jotka osoittavat, että muutos on mahdollinen. Martat käärivät toivon arjen tekemiseen, jossa huomioidaan luonnon ja ympäristön suojelu. Arkkipiispa Tapio Luoma muistuttaa, että kohtuuden käsite on keskeistä kristillisyydessä.

Ekopaasto on toisenlaisen elämän kokeilua. Ekopaasto kulkee ”pikkuserkkuna” kristillisen paastoperinteen rinnalla, eikä siis mitenkään korvaa paastoperinnettä. Sen sijaan se tuo paastoon oman, ajankohtaisen lisänsä. Ekopaasto rohkaisee kohtuuteen ja kutsuu vahvistamaan luontosuhdetta.

Ekopaasto liittyy sellaisiin elämäntavan muutoksiin, hiljentämiseen ja kohtuullistamiseen, jotka voivat osaltaan hillitä ilmastonmuutosta. Ekopaaston aikana meistä jokainen voi kokeilla oman arkensa muuttamista seitsemän viikon ajan. Ekopaastoa vietettiin ensimmäisen kerran vuonna 2012.

Mon Feb 20 11:29:00 EET 2023