Jyväskylän Pääsiäinen 2023 -taidefestivaali tarjoaa jälleen laajan kattauksen taidemuotoja – Ohjelmiston punaisena lankana kaupunkilaisten osallistaminen

Jyväskylän Pääsiäinen -taidefestivaali käynnistyy jälleen palmusunnuntaina 2.4. Tapahtumakokonaisuus sisältää tänäkin vuonna laajan sikermän taidemuotoja, kun kärsimyksen ja toivon teemoja käsitellään draama-, musiikki-, kirjallisuus-, kuva- sekä tanssitaiteen keinoin.

– Kuljemme pääsiäisen matkaa pimeydestä iloon, valoon ja toivoon monipuolisesti eri taidelajien kautta. Tarjoamme ohjelmaa kaiken ikäisille kaupunkilaisille, kuvailee tapahtumaa koordinoiva musiikin asiantuntija Maria Sahipakka Jyväskylän seurakunnasta.

Jyväskylän kirkkojen lisäksi taidefestivaali luotaa pääsiäisen teemoja tänä keväänä myös sairaala Novassa.

– Haluamme tuoda pääsiäisen taidefestivaalin sinnekin, mistä tapahtumiin ei ehkä päästä osallistumaan. Kuvataiteen ammattilainen ohjaa työpajoja ennakkoon sovituilla osastoilla niin potilaille kuin vierailijoille. Potilas voi myös seurata tanssitaidetta vaikkapa sairaalasängystään, kun balettitanssija tuo pääsiäisen tunnelmia liikkeen kautta osastojen kiireisille käytäville, Sahipakka kertoo.

Festivaalin maksuttomaan ohjelmaan kuuluu myös valikoima pääsiäisajan konsertteja, virsilaulutapahtuma, kirjailijavierailu Jyväskylän pääkirjastossa, Live art -konsertti, nuorten toteuttama Hieman erilainen iltarukous sekä erityisesti perheille suunnattu pikkupääsiäinen.

Festivaali huipentuu perjantaina 14.4., kun Jyväskylä Sinfonian Luominen-konsertti avaa toivon näkökulmia kevääseen ja uuden luomiseen. Konserttiin on pääsymaksu.

Jyväskylän Pääsiäinen 2023 järjestetään 2.4–14.4. Festivaali on osa Jyväskylän seurakunnan pääsiäisajan tapahtumia. Ohjelma ja lisätiedot löytyvät maaliskuussa osoitteesta jyvaskylanseurakunta.fi.

2023-02-28 11:30:37.0