Jyväskylän Pääsiäinen 2023 -taidefestivaalin ohjelma julkaistu – Tapahtumakimara käynnistyy palmusunnuntaina 2.4.

Jyväskylän seurakunnan kaiken ikäisille kaupunkilaisille suunnattu pääsiäisajan tapahtumakimara järjestetään jälleen huhtikuussa 2.–14.4. Jyväskylän Pääsiäinen -taidefestivaalin koko ohjelma on nyt julkaistu osoitteessa jyvaskylanseurakunta.fi.

Jyväskylän kirkkojen lisäksi taidefestivaali luotaa pääsiäisen teemoja tänä keväänä myös sairaala Novassa sekä kaupunginkirjastossa. Kuva- ja tanssitaidetta viedään sairaala Novan osastoille ja hiljaiselle pihalle, joka tarjoaa taukopaikan kaikille sairaalassa asioiville.

Pääsiäisen aiheita, kuten kärsimystä ja menetystä – mutta myös toivoa ja valoa – käsitellään tapahtuman aikana monipuolisesti draama-, musiikki-, kirjallisuus-, kuva- sekä tanssitaiteen keinoin.

–  Pääsiäinen johdattaa elämän syvien teemojen äärelle. Taiteen kautta jokaisella on mahdollisuus ja tilaa käsitellä omia kokemuksiaan ja tunteitaan itselleen sopivalla tavalla, kertoo tapahtumaa koordinoiva musiikin asiantuntija Maria Sahipakka Jyväskylän seurakunnasta.

Festivaalin avauspäivänä 2.4. Kuokkalan kirkossa koetaan Live art -konsertti, jossa kuva- ja yhteisötaiteilija Ulla Remes maalaa pääsiäisen tunnelmaa runsain värein suurelle kankaalle vuorovaikutuksessa elävän musiikin ja yleisön kanssa.

Hiljaisella viikolla, keskiviikkona 5.4., kirjailija ja esseisti Antti Nylén johdattaa keskusteluun kärsimyksen ja toivon teemoista Jyväskylän kaupunginkirjastossa. Kuokkalan kirkon puolestaan täyttää samana iltana tanssitaide, kun koreografi-tanssija Tuuli-Maaria Louhensalo-Lindström pohtii sooloteoksessaan elämän ja kuoleman rajaa.

Myös tapahtuman musiikkitarjonta on monipuolista. Pääsiäisajan tummia tunnelmia tulkitaan J.S. Bachin passioiden sävelin pitkäperjantain konsertissa Kaupunginkirkossa. Taulumäen kirkon harvoin kuullussa Sunrise Mass -konsertissa soi sunnuntaina 7.4. tunnetun nykysäveltäjän Ola Gjeilon elämyksellinen musiikki ja perjantaina 14.4. Joseph Haydnin lumoava Luominen Jyväskylä Sinfonian esittämänä.

Pääsiäisen iloa erityisesti pienille tarjoilee aurinkoinen koko perheen pikkupääsiäinen Kuokkalan kirkossa maanantaina 3.4.

Festivaalin maksuttomaan ohjelmaan kuuluu myös yhteiseen lauluun kutsuva virsilaulutapahtuma, sekä nuorten toteuttama Hieman erilainen iltarukous.

Koko festivaalin ohjelma on maksutonta Jyväskylä Sinfonian konserttia lukuun ottamatta. Festivaali on osa Jyväskylän seurakunnan pääsiäisajan tapahtumia.

Lisätiedot:
Maria Sahipakka, musiikin asiantuntija