Uutislistaukseen

Katastrofit keskeyttävät lasten ja nuorten koulun

Maailman konfliktialueilla elää juuri nyt 63 miljoonaa lasta ja nuorta, jotka eivät käy koulua.

Humanitaarisissa katastrofeissa lasten ja nuorten päästävä kouluun nopeammin – kansainvälinen paneeli etsii ratkaisuja Helsingissä UNU-WIDERin konferenssissa

”Miljoonien lasten ja nuorten koulunkäynnin keskeytyminen jopa vuosiksi tai vaarantuminen kokonaan katastrofien tai konfliktien takia rikkoo heidän oikeuttaan koulutukseen, ja on myös taloudellisesti kestämätöntä”, toteaa opetusalan erityisasiantuntija Minna Peltola Kirkon Ulkomaanavusta.

Kirkon Ulkomaanapu järjestää Koulutus katastrofeissa -aiheisen paneelikeskustelun UNU-WIDERin Responding to Crises -konferenssissa torstaina 23. syyskuuta Helsingissä.

Keskustelun puheenjohtajana toimii kansainvälisen Inter-Agency Network for Education in Emergencies (INEE) -verkoston johtaja Dean Brooks. Paneeliin osallistuvat Keski-Afrikan tasavallan opetusministeri Moukadas-Noure Aboubakar, irakilainen turvapaikan hakija ja matematiikan tohtori Rana Alsabawi sekä opetusalan asiantuntija, erityisopettaja Johanna Kurki.

Paneelin tavoitteena on löytää uusia, innovatiivisia ratkaisuja pakolaislasten ja -nuorten kouluttamiseen sekä keskustella hallitusten ja avustusjärjestöjen yhteistyön kehittämisestä, jotta lasten ja nuorten koulutustarpeeseen kriiseissä pystyttäisiin paremmin vastaamaan.

Vain kaksi prosenttia humanitaarisesta rahoituksesta koulutukseen

Maailman konfliktialueilla elää juuri nyt 63 miljoonaa lasta ja nuorta, jotka eivät käy koulua. Lasten ja nuorten koulunkäynti vaarantuu erityisesti katastrofien ja konfliktien aikana, vaikka juuri silloin lapset ja nuoret tarvitsisivat eniten koulun antamaa rutiinia ja tukea.

Paikallisyhteisöt, vanhemmat, lapset ja nuoret itse priorisoivat kriisin keskellä koulutuksen hyvin korkealle. Silti humanitaarisesta rahoituksesta vain kaksi prosenttia ohjataan koulutukseen. Nyt tarvitaan poliittista tahtoa ja sitoutumista koulutuksen tukemiseen.

”Olemme Ulkomaanavussa sitä mieltä, että myös kriiseissä koulutuksen tulee olla laadukasta heti alusta alkaen. Tässä suomalaisella koulutusosaamisella on paljon annettavaa, sillä osaava opettaja on tärkein koulutuksen laatuun vaikuttava tekijä”, sanoo Peltola.

Ulkomaanapu kehittää opettajakoulutusta humanitaarisissa kriiseissä muun muassa Keniassa, sekä Kambodžassa ja Eritreassa. Ulkomaanapu on rakentanut ja kunnostanut kouluja mm. Haitissa, Filippiineillä, Nepalissa, Keski-Afrikan tasavallassa, Etelä-Sudanissa ja Ugandassa, järjestänyt psykososiaalisen tuen koulutusta sekä kehittänyt oppimateriaaleja ja oppimisympäristöjä. Lisää Ulkomaanavun työstä. Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Koulutus on lasten ja nuorten oikeus, ja samalla myös edellytys muiden ihmisoikeuksien toteutumiselle.

Mon Sep 19 13:36:40 EEST 2016